X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
نام
«کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه»
هدف
بدست آوردن الگوی مبلغان فعال فرهنگی در جلسات خانگی زنانه جهت ارتقای وضعیت فرهنگی کشور
مجری
حمیده تابعی
کلیات
جلسات خانگی زنانه یکی از تاثیرگذارترین بسترها و ابزارهای تبلیغ دینی و فعالیت فرهنگی در جامعهی ما است. بسیاری از زنان در طبقات مختلف اجتماعی (بهویژه عامهی مردم) سبک دینداری و زیستِ فرهنگیِ خود را با توجه به محتوای علنی یا ضمنیای که در این جلسات ارایه میشود، اخذ میکنند.از سوی دیگر عمومِ خانمهای مبلغ فعال در این جلسات (یا به تعبیر عامیانهی آن «خانمهای جلسهای») بدون آن که به شکلی روشمند و قابل ارزیابی دانشها و مهارتهای لازم را آموخته باشند، متصدی این جایگاه شدهاند و اساساً روال دانشافزایی و مهارتآموزی مشخصی برای این عرصه تدوین نشده تا بتوان افراد علاقمند را به گذراندن آن توصیه کرد.
علاوه بر آن مراکز آموزش حوزوی زنان، بسیاری از بانوان را پذیرش و اموزش می دهند و اغلب این اموزش ها تناسبی با فعالیت میدانی و ارتباط موثر و مستمر با حیات اجتماعی و فرهنگی زنان ندارند. لذا حضور تبلیغی این زنان در عرصه عمومی اندک و کم تاثیر بوده است و عموماً یک نوع ناآگاهی و واهمه برای حضور در میان این دسته از طلاب زن وجود دارد. توانمند سازی این گروه از مبلغان می تواند امکان حضور آگاهانه و موثر آنها را به شدت تقویت نماید.پرداختن به این موضوع را میتوان نخستین گام در طراحی نظام آموزشی (رسمی یا غیررسمی) برای مبلغان فعال در این جلسات دانست که به ارتقای وضعیت فرهنگی کشور در این عرصهی بسیار تاثیرگذار و در عین حال مغفولمانده کمک خواهد کرد. در این طرح گردآوری دادهها با استفاده از دو روش مصاحبهی کیفی با مبلغان فعال و باتجربه و نیز یادداشتبرداری مشاهدات میدانی در جلسات منتخب انجام میشود و دادههای گردآوریشده تحلیل محتوای کیفی خواهند شد. یافتههای پژوهش در نهایت به شکل یک مجموعهی یکپارچه در قالب «کتاب راهنمای کابردی» (= دستنامه) فراوری میشوند.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.