X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
نام
تجربه نگاری الگوی فعالیت های فرهنگی سرکار خانم کیاپاشا
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
مهدیه رضائی
کلیات
الگوی مورد نظر در این پژوهش مربوط به فعالیت های فرهنگی سرکار خانم زهرا کیاپاشا است.ایشان مسؤول امور بانوان اداره تبلیغات و معاون پرورشی دبیرستان معارف دخترانه صدرا در چالوس است که به عنوان یکی از بانوان برتر حضور تبلیغ معرفی شده است. فعالیت های فرهنگی خانم کیاپاشا به عنوان الگویی موفق از جهات گوناگون مورد توجه است. از آنجایی که این فرد با این سطح از تاثیرات مثبت فرهنگی، یک زن است و جنسیت و اقتضائات آن مانع اقدامات و فعالیت های ایشان نبوده، ارائه الگوی موثر فرهنگی از این خانم برای بانوان دغدغه مند جامعه در زمینه های فرهنگی می تواند در جهت الگوگیری و تشویق آنان موثر باشد. همچنین توجه ویژه ایشان به آسیب های اجتماعی و تلاش جهت افزایش معنویت برای مقابله با آسیب های مذکور، تشکیل کارگروه های هیات فاطمی، برگزاری کلاسهای مستمر در فضای مجازی و پویش های مختلف، گروه جهادی و مرکز نیکوکاری، ایجاد کارگروه های خود جوش و موقیعت شناسی از علل انتخاب ایشان جهت الگوگیری از فعالیت های فرهنگی مذکور است. نکته مهم و قابل توجه دیگر فعالیت ایشان در حیطه آموزش و پرورش و تعامل با دانش آموزان و قشر نوجوان و جوان جامعه است که از دلایل دیگر انتخاب این سوژه برای تجربه نگاری است. چرا که کار فرهنگی را از مدارس باید شروع کرد.
با توجه به تاکید رهبری بر ترویج الگوهای موفق فرهنگی مهمترین عرصه فعالیت های فرهنگی مربوط به قشر نوجوان و جوان است، مشکلاتی که امروز گریبان گیر نواجوانان و جوانان است، به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن تلاش ها و کوشش های متصدیان این نظام در این چند دهه پس از انقلاب برای اصلاح آن نیست بلکه باید بدنبال چرایی منتج نشدن مجموعه تلاش ها به تحول اساسی برآمد. در این جا ارائه و ترویج الگوهای موفق فرهنگی بومی کشورمان در زمینه تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان به منظور اصلاح و ارتقای وضعیت موجود اهمیت پیدا می کند که در نهایت ا برای استفاده سایر فعالان فرهنگی دسترس پذیر باشد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.