X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
از نگاه دین مبین اسلام بهره گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و پیامبران الهی نیز همین بوده است خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ، و بر عهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تاکید داشته دارند، امام خمینی(ره) بارها در این باره فرموده اند: "مسلمانان، مخصوصا علمای اسلام موظف اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند."
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می فرمایند: "تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه ها قرار داشت، عالمان بزرگ، در زمره ی مبلغان دیانت بودند و مسئولیت خود را در سنگر تبلغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند...
منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند، کما اینکه در گذشته هم همین طور بوده است."
از آنجا که ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظامند دین اسلام ممکن نیست، ضروری است تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث در زمینه قواعد (مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با همت آقایان محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی اثری جدید و نظامند در 200 صفحه، مبتنی بر تعالیم قرآن و اهل بیت در این زمینه برای مشتاقان تالیف نموده است.
کتاب در سه بخش تدوينشده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين ميپردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگيهاي مبلّغ ديني را بررسي ميکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.