X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
عنوان کتاب : مهدويت و جهاني شدن
نویسنده : بتول ده شیخیموضوع کتاب : جهاني شدن ـ جنبه هاي مذهبي ـ اسلام-مهدويت
ناشر : پژوهشکده باقرالعلوم، 1388.
نوع کتاب : مذهبی
چکیده
وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي
الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
در عصركنوني غرب علاقهي زيادي به
موضوع آخرالزمان و آيندهنگري از خود نشان ميدهد و سرمايهگذاريهايگستردهاي را براي مبارزه با انديشهي مهدويت ـ كه اساس شيعه ميباشد ـ آغاز نموده است؛ و اين اهميت و حياتي بودن موضوع را براي دشمنان ما نشان ميدهد.دشمن خوب ميداند كه حيات شيعه درگرو دو نگاه سرخ و سبز است: (نگاه حسيني و نگاه مهدوي)؛ با يكيقيام ميكند و با ديگري آن را حفظ مينمايد؛ بنابراين، با انتشار مجموعهي گستردهاي از مقالات، كتابها، توليد و توزيع فيلمهاي سينمايي با موضوع، "آيندهي جهان، پايان تاريخ، ظهورمسيح"، و نيز تأسيس سايتهاي اطلاعرساني در شبكه جهاني اينترنت ـ كه عمدتاً كمپانيهاي آمريكايي و صهيونيستي در پس پردهي آن هستند ـ به موضوع آخرالزمان و آيندهنگري در اينباره پرداختهاند و سعي دارند سعادت و خوشبختي را درحكومت جهانياي كه طراحان آن خودشان هستند، به مردم القاء نمايند؛ و جهانيشدن نظام سرمايهداري را امري حتمي و محقق يا در حال تحقق معرفي كنند. بنابراين، شناساندن فرهنگ مهدويت و عدم ارتباط و اشتراك آن با جهانيسازيغرب، گامي هر چند اندك ميباشد، که اميد است ما را در ركاب امامت و ولايت قرار دهد.مهدويت با منشاء توحيدي و اسلامي خود تأثير عميقي بر جهانبيني اسلامي ميگذارد و ضامن بقاي نقش عملي اسلام است؛ چرا كه دلايل محكم بر قطعيت آن را در مبانيآن، دلايل و مبانيفكري ـ فلسفي جهاني شدن اسلام ميتوان نگريست؛ و به اين نتيجه رسيد كه: اولاً اين مبانيكاملاً مباين با روند جهاني شدن كنوني است. ثانياً، با توجه به دلايل و شواهد تنها ديني كه ميتواند جهاني شود؛ اسلام است.از طرفي با توجه به فطرت تمامي انسانها ـ كهخواهان عدل و برابري جهاني هستند ـ و با توجه به عقل و شواهد تاريخي، وجود يك حكومت جهاني ضروري به نظر ميرسد. بنابراين، اثبات وجود مهدي علیه السلام و حكومتش از طريق قرآن و بيان ويژگيهاي خاص آن اين اصل را تداعي ميكند كه تنها، حكومت حضرت مهدي ميتواند جهانيشود و آرمان بشريت را تحقق بخشد. زيرا جهاني شدن غربي، چيزي جز تسلط بر جوامع ضعيف، تضعيف دولتها، انهدام هويت فرهنگي در قالب اقتصاد و توجه به ماديات و زوال معنويت نيست.مهدويت در باور و اعتقادات عميق مردم ما ريشه دارد و از پشتوانهي فكري و مباني قوي و عميق برخوردار ميباشد و دربارهيآن روايات زيادي، سفارش و تأكيد كردهاند.. حكومت مهدوي به دليل الگو بودن ميتواند براي اهداف راهبردي نظام در عرصههاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي سودمند باشد و باعث رشد و توسعه جامعهي ما بويژه در بعد فرهنگ ديني شود.نویسنده در اين نوشتار بر آن است كه اولا: از بحثهاي مطرح شده در زمينهي (جهانيشدن) پلي براي فهم و درك بهتر حكومت جهاني مهدوي ایجاد نماید تا بتواند تقويت نظريهي بيبديل مهدويت را به اثبات برساند؛ و با توجه دادن خواننده به مباني و ويژگيهاي جهانيشدن اسلام و دولت كريمهي مصلح موعود و جهاني شدن غربي عدم ارتباط و اشتراك آنها با هم را نشان داده، اينمطلب را روشن نماید كه روند جهاني شدن كنوني غرب نميتواند پيشزمينه و مقدمهاي براي تشكيل دولت فراگير حضرت مهدي باشد.ثانیا: دو موضوع "حكومت جهاني ايدهآل" و "شناساندن رهبر اين حكومت" که تا کنون غالباً در قالب مقاله به آن پرداخته شده ، به صورت تلفيقي و مقايسهاي مورد کنکاش و تحقیق قرار داده تا با بررسی جوانب مختلف متعدد، این نقیصه را بر طرف نماید. فهرست مطالب
بخش اول
مفاهیم و مبانی اسلام و مهدویت اسلامی
بخش دوم
مهدویت و حکومت جهانی مهدی
بخش سوم
مفاهیم،مبانی و ویژگیهای جهانی بودن اسلام و جهانی سازی غربی
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.