X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
بسمه تعالی
افتخار میکنیم که در عرصه پژوهش فعالیت می کنیم که عرصه بافضیلتی است حضرت امیر میفرمایند: «لا سنة افضل من التحقیق» و هیچ تلاش و کوششی بدون تحقیق به نتیجه نمیرسد که «لا ینفع اجتهاد بغیر تحقیق» به دلیل عدم فرصت به اختصار به پنج نکته اشاره میکنم.
1. جهانی بیاندیشیم، محلی عمل کنیم؛ درست است که ما باید اهداف کلی و جهانی داشته باشیم اما باید در مرحله عمل از موارد جزئی شروع کنیم. یعنی از موضوعات ریز، کاربردی شروع نموده و سپس توسعه بدهیم.
2. سیاستگذاری و طراحی بسیار خوب است. اما سیاستگذاری باید حین عمل و همگام با عمل باشد. ما نباید کارها را تعطیل نموده و به فکر سیاستگذاری باشیم. گاهی طراحیها و سیاستها خودشان تلهای هستند که دست و پای ما را میبندند. سیاستگذاری همراه با کاربرد، موفقتر، کاراتر و مستدامتر خواهند بود.
3. به جای شعار باید تولید داشته باشیم. ما سالهاست که شعار اسلامی سازی علوم را داریم. اما در حوزههای مختلف علمی هنوز منابع و کتب اسلامی تولید نکردهایم. قبل از شعار ما باید کتاب اسلامی تولید کنیم. اگر در رشتههای مختلف علمی کتاب اسلامی داشته باشیم. دانشجویان به اقتضای فطرت آنها را بر کتب غربی ترجیح خواهند داد. ما قبل از آنکه در انبانمان چیزی باشد آن را عرضه میکنیم.
4. نکته آخر اینکه ما رویکردمان محصول محوری است. باید از موضوعات ریز شروع نموده و در راستای آن اهداف بلند گامهای کوتاه برداریم. عمر مدیریتها در ایران بسیار کوتاه است اگر کسی سه و چهار سال در یک پست ثابت بماند شانسی است. پس از مدیریت، آنچه به یادگار میماند محصولات عینی است. بنابراین ما باید تلاش کنیم کتاب تولید کنیم. این تولیدات بالاخره، مخاطب خود را پیدا میکنند. امیدوارم، در این جایگاههای بسیار موقت بتوانیم توشهای برای جایگاه ابدی اخذ نماییم.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.