X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» با اهتمام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام به قلم مهدی افراز و مقدمه حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از سوی نشر بینالملل منتشر و روانه بازار نشر شده است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، حاج قاسم بیتردید به مثابه یک اسطوره در شبکه هویت ملی ایرانیان وارد شده است. آنچه در مراسم وداع با شهید سلیمانی تشییع شد،نه یک پیکر بلکه مولفههای هویتی یک ملت بود. آن بدرقه بی دلیل، پیوند عمیق جامعه ایران با هویت بنیادین خویش را نمایانگر شد. مردم ایران هویت استعلایی خود را در وجود حاج قاسم منعکس یافت و سعی نمود با بزرگداشت او خویشتن جمعی خود را تعظیم کند. جامعه ما علاقهمند است به هر بهانهای با تکرار یاد او، با فضیلتها و مزیتهای هویتی خویش تجدید خاطره کند و در بستر دلدادگی به او با شخصیت ملی خود عشق بازی نماید.
کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان» که به اهتمام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم و به قلم مهدی افراز از سوی نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی به چاپ رسیده است، تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که شهید سلیمانی چگونه میتواند در مستوای هویتی ملی ایرانیان بنشیند و در آن مؤثر افتد.
این اثر در پنج فصل هویت ملی، تطور گفتمان امر ملی در دوران انقلاب اسلامی، هویت ملی ایرانیان، تجربههای هویتبخشی، اسطوره و هویتسازی و حاج قاسم به مثابه یک اسطوره به زیور طبع آراسته شده است.
نویسنده در این کتاب، ضمن ارائه بحثی مفصل درمورد هویت ملی، ظرفیتهای هویتساز حاج قاسم همچون حماسهسازی، اهتمام به خاک مادری، نقطه همگرایی احساسات ملی، تقویت هویت جمعی و نفی فردگرایی، تکوین نسبت ملت و امت، ملیگرایی ضد ناسیونال، غیریتسازی، مدافع حریم خاندان رسالت، پهلوانی و ... را برشمرده است.
در پیشگفتار این اثر به قلم حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه میخوانیم: «کتاب حاضر که با هدف تمهیدی مفهومی برای ایدهپردازی درباره چگونگی ارتقاء بهرهمندی از ظرفیت شهید سلیمانی در بازسازی هویت ایرانیان و ارائه برخی پیشنهادها ازسوی صاحبنظران و ایدهپردازان خلّاق عرصه فرهنگ تنظیم شده، حاوی مجموعهای فشرده و غنی از انگارهها درباره هویت، هویت ملی و روند هویتیابی ملی و مسائل دیگر مرتبط با هویت و بازسازی هویتی است.»
علاقهمندان میتوانند کتاب «اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایران» که در قطع رقعی، 302 صفحه و به قیمت 99 هزار تومان از سوی نشر بینالملل سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است را تا 30 دیماه 1401 با تخفیف 25 درصدی و به قیمت 74250 تومان تهیه کنند.
📌 خرید حضوری:
📌 خرید اینترنتی: 🌐 https://nashrebeynolmelal.ir/?p=8922
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.