X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
علی رغم اینکه سلفی گری در جهان اسلام نامطلوب شمرده می شود ولی شاهد جهانی شدن پدیده داعش هستیم. خواستگاه فقهی، ایجاد، منابع مالی، سرعت رشد و نمو داعش و جذب افراد تحصیل کرده از سراسر دنیا، مسئله قابل توجهی است که باید توسط محققین و پژوهشگران به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، حجت الاسلام حسینی سیستانی مدیر برنامه ریزی راهبردی و بودجه حوزه علمیه در نشست "پیش درآمدی بر روش تبلیغ داعش"
با کارگروه روش تبلیغ پژوهشکده باقرالعلوم و جمعی از فضلا بر ضرورت تولید آثار متنوع از روش های تبلیغ داعش تاکید کرد.
وی افزود: توسعه امکانات ارتباطی و شبکههای اطلاعرسانی، نظیر توئیتر، فیسبوک، واتس اپ و یوتیوب و... گروههای تکفیری تروریستی داعش را قادر ساخت تا با بهرهگیری از این تریبونهای مختلف، با روش های جدید و پیچیده پیامهای خود را منتشر کرده و مخاطبان جهانی بیابند. داعش ویدئوهای یک دقیقهای به 23 زبان دنیا منتشر می کرد که مبارزان داعشی را در حال توزیع بستنی و شکلات و هدایا میان کودکان یا عیادت از زخمیها و سالمندان در بیمارستان نشان میداد و بدین گونه داعش زندگی در مناطق تحت تسلط خود را برای جذب جوانان اروپایی، اسلامی و دارای کیفیت عالی جلوه می داد.
وی خاطر نشان کرد : علی رغم اینکه سلفی گری در جهان اسلام نامطلوب شمرده می شود ولی شاهد جهانی شدن پدیده داعش هستیم. خواستگاه فقهی، ایجاد، منابع مالی، سرعت رشد و نمو داعش و جذب افراد تحصیل کرده از سراسر دنیا، مسئله قابل توجهی است که باید توسط محققین و پژوهشگران به صورت جدی مورد بحث بررسی قرار گیرد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.