X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
خداوند نعمت زیبایی را در اختیار همه بندگان قرار داده است. شیوه استفاده بهینه از آن را نیز توسط حجج الهی برای آنها تبیین فرموده است. فقهای عظام برای بکارگیری دین در زندگی دست به تدوین احکام شرعی زده اند. فقه و دستورات شرعی در ساماندهی سبک زندگی اسلامی و جهت بخشی به زندگی توحیدباوران نقش بزرگ و کارآمدی را ایفا می نماید. با توجه به این که فقه تبیین برنامه زندگی بر اساس ثقلین است؛ فقهای شیعه برای بهینه سازی زیبایی در زندگی زنان و مردان مسلمان احکامی تدوین نموده اند که در ابواب مختلف فقهی انعکاس دارد. از طرف دیگر فرهنگ غرب با ترویج فرهنگ تبرج یعنی نمایش زیبایی در منظر نامحرمان در صدد ارائه الگوی رقیب برای مدل متقن برنامه فقه است. در همین راستا پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی اقدام به تدوین کتاب "آداب و احکام صنف آرایشگران" نموده و قدمی نو برای استفاده جدی تر از فقه در زندگی برداشته است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب با حجت الاسلام مجتبی فاضل بخشایش یکی از پژوهش گران این مجموعه گرانقدر مصاحبه ای به عمل آمده که مشروح آن در ادامه خدمت مخاطبان عزیز ارائه میگردد: در آغاز ضمن تشکر، به عنوان مدخل گفتگو پس از معرفی خودتان شمه ای از زندگی علمی و فرهنگی خود(یا گروه علمی تان) را بیان نمایید. گروه فقهی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام بیش از ده سال است که به فضل الهی شرع به کار کرده و در دو بخش ابواب و اصناف فقهی به پاسخگوئی به مسائل شرعی از منابع فقهی پرداخته است. البته در خصوص احکام اصناف پاسخ¬ها طبق فتاوای مقام معظم رهبری میباشد. و روش پژوهش برای تدوین هر کتابی در این کارگروه به این صورت است: مرحله اول: تحقیق میدانی، مرحله دوم: گردآوری کتابها و مقالات هر صنف، مرحله سوم: گردآوری و مطالعه قوانین و مقرارت هر صنف و مرحله چهارم: گردآوری سؤالات از منابع معتبر فقهی و همچنین سوالاتی که محل ابتلا بوده ولی در منابع ذکر نشده است و در نهایت پاسخگویی طبق نظر مقام معظم رهبری حفظهم الله تا در اختیار متشرعین محترم قرار بگیرد. 2- با توجه به روایاتی که در فصل اول کتاب بیان شده، درباره اهمیت روزی حلال توضیحاتی را بیان بفرمائید. خداوند متعال انسان را طوری آفریده است که در دنیا نیازمند امور مادی است و بدون تامین نیازهای مادی خود نمی-تواند زندگی مناسبی داشته باشد و در مسیر تکامل قدم بردارد. در احادیث هم این امر مورد تاکید قرار گرفته و مومنین تشویق به کسب و کار و پرهیز از تنبلی شده¬اند. البته همچنان که در احادیث به تلاش و پرهیز از تنبلی توصیه شده در کنار آن به یادگیری احکام کسب و کار و دوری از کسب درآمد از راه حرام شده است. روایت شده که امیرالمومنین (علیه السلام) بالای منبر به بازاریان فرمود: ابتدا احکام خرید و فروش را یاد بگیرید سپس به کسب و کار بپردازید یا در روایت دیگری حضرت فرمودند از بزرگ¬ترین حسرتهای روز قیامت حسرت مردی است که مالی را از راه حرام کسب کرده و بعد از وفاتش ورثه او آن مال را در راه خدا انفاق کنند و وارد بهشت شوند ولی صاحب مال بخاطر کسب حرام وارد جهنم شود. 3- لطفا اهمیت آراستگی ظاهر و نظافت را در اسلام برای مخاطبان تتبیین نمائید. زمانی که نظافت و تمیزی در بین انسان¬ها جایگاه چندانی نداشت پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله با عرضه دین مقدس اسلام مردم را به پاکیزگی و نظافت دعوت می¬فرمود. در کتاب نهج الفصاحة از آن حضرت نقل شده:« تَنَظَّفوا بكُلِّ ما استَطَعتُم؛ فإنَّ اللّه َ تعالى بَنَى الإسلامَ علَى النَّظافَةِ، و لَن يَدخُلَ الجَنَّةَ إلاّ كُلُّ نَظيفٍ»؛ خودتان را با هر وسيله اى كه مى توانيد پاكيزه كنيد؛ زيرا كه خداوند متعال اسلام را بر پايه پاكيزگى بنا كرده است و هرگز به بهشت نرود مگر كسى كه پاكيزه باشد. یکی از مواردی که انسان باید به تمیزی و نظافت آن توجه داشته باشد نظافت موی سر و صورت است. احادیث زیادی داریم که به نظافت مو و اصلاح آن، کوتاه کردن موهای زائد، شانه زدن مو یا نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و ... اشاره شده است که همه اینها نشان از اهمیت دادن دین مبین اسلام به آراستگی و نظافت ظاهری در افراد دارد. 4- علت اینکه این موضوع را انتخاب نمودید، چه بود؟ یکی از اصنافی که تعداد زیادی از افراد جامعه و به خصوص جوانان در آن مشغول بکارند صنف آرایشگری است و از طرفی خود کار آرایشگری هم از تنوع زیادی برخوردار است؛ بنابراین گروه فقهی اصناف پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام تصمیم گرفت تا احکام مربوط به این صنف زحمت¬کش را بعد از مطالعه میدانی و بررسی منابع و مصاحبه با شاغلین در این صنف به صورت پرسش و پاسخ تدوین کند تا در اختیار شاغلین در این صنف و همچنین مشتریان آنها و مبلغین قرار دهد. 5- به نظر شما این کتاب برای کدام قشر مفیدتر خواهد بود؟ با توجه به موضوع انتخاب شده در این کتاب، سه گروه از افراد جامعه بیشترین مراجعه کنندگان به این کتاب خواهند بود؛ اول کسانی که در این صنف مشغول به کار هستند دوم افراد زیادی که مراجعه کننده به این صنف و به عبارت دیگر مشتریان این صنف هستند و گروه سوم مبلغین و کسانی که در موقعیت بیان احکام شرعی هستند. البته برای راحتی استفاده این عزیزان لازم است عرض کنم که فایل این کتاب در سایت مقام معظم رهبری حفظهم الله هم موجود بوده و می¬تواننند برای استفاده مراجعه کنند.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.