به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)؛
هفتاد و هشتمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) برگزار شد
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ـ هفتاد و هشتمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) سه شنبه شب با حضور اعضای شورای علمی گروه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): هفتاد و هشتمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با هدف غنای محتوای علمی مقالات با حضور اعضای شورای علمی گروه: آقایان رسول قلیچ ـ قاسم خانجانی ـ سامانی در دفتر دانشنامه برگزار شد.
در این جلسه بررسی محتوایی مقاله «تطمیع پیامبر » تألیف آقای سادات اخوی در دستور کار قرار گرفت.
تطمیع پیامبر(ص): از روشهای مشرکین مکه در جلوگیری از دعوت نبوی(ص) بوده است بعد از آشکار کردن دعوت به اسلام توسط پیامبر(ص) مشرکان بر آن شدند تا جلوی آن حضرت را گرفته و او را از تبلیغ اسلام منصرف کنند. در این راستا نزد ابوطالب رفتند تا با او که حامی و سرپرست پیامبر(ص) محسوب می شد صحبت کنند. ابوطالب بعد از ملاقات قریش با وی به نزد پیامبر(ص) رفت و سخن قریش را به ایشان گفت.
سپس در ادامه بررسی مقاله «بنی هاشم » تألیف آقای خیرخواه در دستور کار قرار گرفت.
تیره ای از قریش و از عرب عدنانی که بر اثر سکونت در مجاورت کعبه از قریش بطاح (ساكنين داخل مكه و بين دو كوه ابوقبيس و احمر ) محسوب می شدند. اینان فرزندان عمرو بن عبد مناف بن قصی بن کلاب جد دوم پیامبر(ص) بودند (عمرو را از آن رو كه در قحطي مكه تريد تهيه نمود هاشم گفته اند). این تیره از زمان هاشم مسئولیت سقایت (آب دادن) و رفادت (غذا دادن) به حاجیان را هر ساله به عهده داشتند.
پس از آن بررسی محتوایی مقاله « بیعت عقبه » تألیف آقای نجادی در دستور کار قرار گرفت.
بیعت عقبه:دو بیعت مردم یثرب با رسول خدا(ص) است. بیعت واژه ای عربی از ریشه (ب ی ع) است به معنای، دست دادن، دست فشردن، دست راست خود را به دست راست دیگری زدن برای ایجاب عقد بیع. و عقبه نیز به معنای گردنه و راهی است که از آن به بالای کوه می روند دو بیعت مهمی که در مکه روی داد، عبارتند از؛بیعت نخستینِ عَقَبه (بیعة العقبه الاولی) که در سال 12 بعثت و بیعت دوم عقبه (بیعة العقبة الثانیة) که در سال13 بعثت و هر دو در موسم حج در محل عقبه صورت گرفتند. این دو بیعت، به ویژه بیعت دوم، زمینه ساز هجرت حضرت رسول(ص) به مدینه شد.
و در این جلسه بررسی محتوایی مقاله «ثعلبه بن عبد الرحمن» تألیف آقای نجادی در دستور کار قرار گرفت.
ثعلبة بن عبد الرحمن، شخصیتی خیالی و داستانی در زمان رسول خدا (ص) می باشد.
نام او را در شمار ثقات اصحاب رسول خدا (ص) از انصار ذکر کرده اند. اما اطلاعات ما درباب وی تنها منحصر به داستانی در مورد توبه اوست. عبد الله بن قدامه به سند خود از جابر بن عبد الله انصاری نقل می کند که ثعلبة بن عبد الرحمن جوانی از انصار و از خادمان رسول خدا (ص) بود. هنگامی که پیامبر (ص) او را پی کاری فرستاد او مرتکب گناهی شد و از خوف آن که خداوند، پیامبر (ص) را از گناه وی آگاه کند، به کوهی بین مدینه و مکه گریخت تا به درگاه خداوند توبه کند.
اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی طرح مقالات، تصمیم گرفتند که اصلاحات مورد نظر مقالات بنی هاشم و بیعت عقبه را مولفین محترم و تطمیع پیامبر و ثعلبه بن عبد الرحمن را افرادی غیر از مولف اعمال نمایند .