X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
ابتدا دبیر نشست حجت الاسلام عبدالصمد جودتی خواستار دقت نظر بیش از پیش مولفین در اعمال نکات اصلاحی و تکمیلی اساتید ارزیاب جلسه شد.در ادامه جلسه نیز شرح حال چهار تن از شخصیتهای موثر از عالمان جهان تشیع یعنی: میرزا فیض الله تفرشی و میرزا ابراهیم محلاتی نوشته غلامرضا گلی زواره و شیخ محمدرضا کاشف الغطاء و شیخ محمدرضا آل یاسین کاظمی نوشته علی کرجی، مطرح و کلیات مقالات مورد استقبال ارزیابان محترم و حاضران در جلسه قرار گرفت و دو استاد ناظر نشست با دقت نظر نکات قابل توجهی را در راستای زیباتر شدن آثار مکتوب و اصلاح و تکمیل مقالات بیان فرمودند.استاد طبسی در این جلسه ضمن استماع دفاعیه نویسندگان مقالات ضمن ارزشمند دانستن مقالات ارائه شده، پژوهشگران را به دقت بیشتر در استفاده از القاب برای شخصیتهای علمی در متن مقالات توصیه نموده و خواستار رعایت بیشتر آئین نامه نگارش مقالات از سوی پژوهشگران شد. استاد باقری بیدهندی نیز در جهت غنای بیشتر محتوای ترجمه علما، حاضران در جلسه را به استفاده از منابع متقن و دست اول تشویق کرد.لازم به ذکر است در نشست های مجمع اهل قلم تا کنون حدود 71 مقاله از مقالات مجلدات 10 و 11 گلشن ابرار مورد ارزیابی و بحث و بررسی قرار گرفته است. در پایان نگاهي كوتاه به زندگی بعضی از عالمان مطرح در این مجمع صورت می گیرد: 1- میرزا ابزاهیم محلاتیسال 1266 هجری فرا رسیده بود، دو سال بود که از فرمانروایی ناصرالدین شاه قاجار (1313- 1264 هجری) می گذشت، میرزا ابراهیم در همان سال دیده به جهان گشود. در آغاز نوجوانی در بوستان با طراوت حوزه قدم نهاد و راهی در پیش گرفت که پدر و اجدادش رهروان موفق آن بودند. از همان آغاز همگام با تحصیل مقدماتی نزد پدر، برادر و برخی استادان حوزه شیراز، به تهذیب نفس و تزکیه درون توجه داشت و موفق گردید در مدت کوتاهی معارف مقدماتی و زیربنایی را فرا بگیرد. او که در شیراز مقدمات علوم حوزوی و مقداری از سطح را فرا گرفته بود، همراه برادر خود آخوند ملّا احمد راهی نجف اشرف گردید. در آن ایام یکی از حلقه های مهم درسی حوزه نجف به میرزا حبیب الله رشتی که از تربیت یافتگان مکتب صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری بود، اختصاص داشت. در این محفل پرفیض، میرزا ابراهیم از بحث های اجتهادی که متکی بر پژوهش های پرمایه و ژرف کاوانه بود بهره مند گردید، بررسی های عمیق و همه جانبه استاد او را به خوبی اقناع می کرد. میرزا ابراهیم احساس مباهات می نمود که در این محفل نورانی را دانشوران و مراجع تاثیرگذاری چون شیخ فضل الله نوری، حاج آقا نور الله اصفهانی، شیخ عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، آقا ضیاء الدین عراقی، میرزای نائینی، و آیت الله خالصی مانوس گردیده و با برخی از این فضلا مباحثه های جدی ولی در عین حال با برکت و دل نشین داشته است. شاگردان مکتب علمی وی عبارتند از:1-آقا ضیاء الدین عراقی (اراکی) 2-سید نورالدین ابی طالب شیرازی 3-سید مهدی فرزند سید صالح موسوی قزوینی کاظمی معروف به سید مهدی کشوان کاظمی 4-سید باقر هندی فرزند سید محمد فرزند سید هاشم هندی نجفی 5-حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی 6-سید ابوطالب شیرازی 7-شیخ محمّد کاظم شیرازی 8-شیخ علی شیرازی 9-شیخ محسن شیرازی 10-شیخ محمدرضا ثامنی با وجود آن که اغلب ایام زندگی این عالم عامل به تحصیل، تدریس، مرجعیت، زعامت، تبلیغات و حضور در عرصه های سیاسی و اجتماعی سپری گردید، به تالیف و نگارش توجه داشت و آثاری به شرح ذیل از خود به یادگار نهاد:1-حاشیه بر بخش استصحاب رسائل شیخ انصاری 2-درر الافکار فی صلح حق الخیار 3-حاشیه بر النخبه آیت الله حاج محمد ابراهیم کرباسی 4-حواشی بر منهج الرشاد شیخ جعفر شوشتری 5-اجوبه المسایل المتفرقه 6-رساله ای علیه فرقه شیخیه 7-رساله الردّ علی الحاج کریم خانی 8-رساله ای در رد دفاعیات پسر کریم خانی 9-التقریرات فی المهمّ من مباحث فقه الاصول من تقریر بحث استاده آیت الله مجدد شیرازی.سرانجام نسیم ارجعی در مزرعه وجودش وزیدن گرفت و در 24 صفر 1336 هجری مطابق 17 آذرماه 1296 ش به سوی سرای ابدی پرکشید و میهمان قدسیان و عرشیان گردید.2- شیخ محمد رضا کاشف الغطاءعالم بزرگوار شیخ محمد رضا کاشف الغطا در سال 1238ق در نجف اشرف دیده به جهان مادی گشود. تحصیلات علوم دینی را در زادگاهش نجف اشرف آغاز نمود و سال ها نزد استادان حوزه علمیه آن دیار به شاگردی پرداخت تا به درجه بلند اجتهاد دست.برخی از استادان وی که بیشترین نقش را در شکلگیری شخصیت علمی و معنوی ایشان داشته اند عبارتند از:1. حسن کاشف الغطاء 2. محمد حسن نجفی متوفای 1266ق معروف به صاحب جواهر 3. ابراهیم قُفطان 4. موسی خمایسی 5. شیخ احمد دجیلی.دانشمند والامقام شیخ محمد رضا کاشف الغطاء از مدرسان بزرگ حوزه علمیه نجف اشرف و کربلا به شمار می آمد. وی هر روز در مدرسه کاشف الغطاء حاضر می شد و عالمان و جویندگان علوم دینی بسیاری در محضر وی حاضر می شدند و از خرمن پربار علوم و کمالات وی خوشه های هدایت می چیدند. برخی از آن ها عبارتند از:1. عبد الحسن شیخ راضی 2. عبد الرضا طفیلی سهلانی 3. محمد عُنُوز 4. احمد مشهدی 5. جواد محی الدین نجفی 6. شیخ صالح کاشف الغطاء 7. شیخ علی حیدرجایگاه علمی، مقام مرجعیت و منتسب بودن به خاندانی با فضیلت و پر افتخار، سبب شد تا حاکمان و والیان، جناب شیخ محمد رضا کاشف الغطاء، را بشناسند و برای او احترامی ویژه در نظر داشته باشند و از وی حرف شنوی داشته باشند؛ ناصر الدین شاه قاجاری که در سال 1287ق به قصد زیارت عتبات عالیات عازم عراق شد، در کربلا با ایشان دیدار نمود.سرانجام او در ماه رجب سال 1297ق برای استراحت در قریه ای از قریه های شهر حله به نام البصیره به سر می برد. عصر یکی از روزها درد شدیدی بر وی عارض شد و نزدیک صبح فردا هنگام فجر، جان به جان آفرین تسلیم نمود و به دیدار معبود خویش شتافت. پیکرش در روز بیست و پنجم همان ماه به نجف اشرف منتقل شد و پس از تشییع از سوی مردم و عالمان در مقبره خانوادگی کاشف الغطاء، به خاک سپرده شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ