X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم علیه السلام: حجت الاسلام و المسلمین صمد جودتی مدیر گروه گلشن ابرار پژوهشکده گفت: نشست 33 مجمع اهل قلم با حضور حجج اسلام ناصرالدین انصاری و ناصر باقری بیدهندی و با ارائه سه مقالهدکتر سید مهدی سلطانی رنانی از اصفهان برگزار شد.
وی با اشاره به جزئیات جلسه گفت:در این جلسه شرح حال سه شخصیت مهم دیگر از عالمان جهان تشیع یعنی:1- میرزا سید محمد استرآبادی2- ملا علی اکبر ایجی اصفهانی3-شیخ محمد امامی خوانساریارائه گردید و نقطه نظرات اساتید ارزیاب به سمع و نظر حاضران در جلسه رسید.مدیر گروه گلشن ابرار ادامه داد: همانند جلسه قبلی استاد انصاری مقالات ارائه شده را ملاحظه، اظهار نظر و عملا نویسنده محترم را با آداب نویسندگی آشنا کرد که این روش برای اعضای جلسه تازگی داشت و نوعی نوآوری در امر تحقیق و ترجمه نویسی به حساب می آمد.حجت الاسلام جودتی افزود: در نشست های مجمع اهل قلم تا کنون حدود 59 مقاله از مقالات مجلدات 10 و 11 گلشن ابرار مورد ارزیابی و بحث و بررسی قرار گرفته است.مدیر گروه گلشن ابرار پژوهشکده در پایان به مختصری از شرح حال عالمان مطرح شده در این جلسه پرداخت و گفت:1-میرزا سید محمد استرآبادیمیرزا محمدبن علی بن ابراهیم استرآبادی فاضل و عالم و محقق و عابد و عارف به حدیث و استاد علم رجال و پیشوایان مشهور عصر خویش به شمار می آمده است. وی را فقیه اصولی و محدث رجالی و از ثقات و اعیان علمای امامیه دانسته اند.وی در نجف اشرف متولد شده و از محضر استادان صاحب نامی در حوزه علمیه نجف استفاده و بهره های فراوان برد. که عبارتند از: میرزا علی استرآبادی (پدرش): قرآن کریم و مبادی تفسیر را نزد او فرا گرفت. مقدس اردبیلی: ایشان فقه و اصول را به طور کامل نزد او فرا گرفت. ظهیر الدین ابواسحاق ابراهیم بن شیخ علی بن عبدالعالی العاملی المیسی: وی از مشاهیر محدثان و رجالیون شیعه در نجف اشرف بود و در عصر خود به عنوان پیشوای رجال معروف بوده و در یقین، ورع و عبادت و اجتهاد سرآمد عالمان و مردم عصر خویش بود.
ابو محمد محسن بن غیاث الدین منصور: وی از مشاهیر فقها و اصولیون بوده و میرزا محمد استرآبادی مدتی از محضر وی بهره برده است.از ایشان تا 7 اثر در شرح حالشان آمده است که به منهج المقال فی تحقیق احوال الرجال که همان رجال کبیر اوست، می توان اشاره کرد.سرانجام این عالم وارسته پس از عمری مجاهدت در عرصه دین و علم و دانش در مکه معظمه دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار معبود شتافته است. تاریخ وفات وی را در سیزدهم ذی قعده سال 1028 هـ.ق برابر با 12 اکتبر 1619 میلادی نوشته اند. پیکر وی را پس از تشییع با شکوه در قبرستان معلی (معلاة) نزدیک قبر حضرت خدیجه کبری «سلام الله علیها» به خاک سپردند.2- ملا علی اکبر ایجی اصفهانیمرحوم ملا علي اكبر فرزند ملا محمد باقر ايجي اصفهاني، در عهد صفويه، در اصفهان متولد شد.وی نزد جمع كثيري از فقهاي بزرگ و حكماي برجسته زمان خود تحصيل نموده و از محضر اساتيد بسياري استفاده كرده است كه متأسفانه به نام آنان دسترسي نداريم .از اشاره صاحب روضات تنها به نام دو تن از ايشان پي مي بريم كه عبارتند از: حكيم عارف مرحوم آقا محمد بيد آبادي مرحوم علامه ميرزا ابوالقاسم مدرسبرخي از شاگردان وي كه تا كنون براي محققين و اهل علم و شرح حال نويسان مشخص شده اند عبارتند از: عالم زاهد آيت الله ميرزا زين العابدين موسوي خوانساري. عالم فاضل شيخ محمد مهدي رازي صاحب مشكاه المسائل. مير علي اصغر بن سيد قاسم طباطبايي زواره اي: وي در سال 1229 در روزهايي كه نزد آيت الله ملا علي اكبر اژه اي درس مي خوانده، كتاب زبده المعارف او را كتابت و تنظيم كرده است. ميرزا ابوتراب حسيني نطنزي: وي در سال 1222 ق كتاب احكام مواريث آيت الله ملا علي اكبر اژه اي را كتابت كرده و در پايان آن از او به عنوان استاد خويش نام برده است.نمونه ای از آثار و تأليفات او عبارتند از: زبده المعارف: كتابي است بسيار مفصل و مفيد در اصول دين و معارف اسلامي و از مهم ترين تأليفات وي، كه دو چاپ سنگي و سربي از آن در دست است. نسخه اصل آن در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران است و نسخ خطي زيادي نيز از آن موجود است؛ از جمله: رساله احكام مواريث: رساله مبسوطي است مشتمل بر خاتمه اي در موضوع فدك. رساله ترجمه الصلاه و اسرار الصلاه: مؤلف در پايان رساله نماز شب، خواننده را به اين رساله ارجاع مي دهد و مي فرمايد: هر كه بر آن مطلع شود بهرۀ وافري دريافته باشد. احكام الحدود: كتابي است مبسوط در احكام حدود شرعيه كه نسخه اصل آن در نزد صاحب روضات الجنات بوده است. رساله التسليم (رساله در تسليم نافله): ملا علي اكبر در اين اثر، بر اين نظر پاي فشرده و تأكيد مي نمايد كه در نماز نافله فقط بايد سلام سوم؛ يعني «السلام عليكم و رحمه ا... و بركاته» را گفت و گفتن دو سلام ديگر جايز نيست. مرحوم سيد محمد باقر شفتي نظر وي را با نگاشتن رساله اي رد نمود و او مجدداً رساله اي ديگر در اثبات نظر خويش نگاشت، كه سيد دوباره رسالۀ مفصلي در جواب وي تصنيف نمود. رسالۀ ملا علي اكبر چاپ نشده، ولي مقدمه آن كه بيانگر تواضع و وارستگي و ادب علمي اش در برخورد با نظر مخالفان است، موجود مي باشد.در شرح حال وی تا 29 کتاب از ایشان اشاره شده است.سرانجام اين عالم وارسته و نادرۀ اهل علم، پس از عمري با بركت در روز 21 شوّال 1232 هـ ق در اصفهان وفات يافته و در تخت فولاد نزديك مزار مطهر علامه ملا اسماعيل خواجويي (ره) مدفون گرديد.3- شیخ محمد امامی خوانساریآیة الله حاج شیخ محمد امامی خوانساری در شب جمعه اوّل ماه رجب المرجّب سال 1312 هجری قمری در نجف اشرف، در خانواده ای متدیّن و اهل فضل به گیتی، رخ نمود.
معروف ترین اساتید وی عبارتند از: ملاّ محمد علی نجفی خوانساری (پدرش) حاج شیخ علی قمی:در محضر ایشان بخشی از رسائل مرحوم شیخ انصاری و قوانین الاصول میرزای قمی را فرا گرفته و در بحث های اخلاقی، کتاب جامع السعادات مرحوم نراقی را نزد ایشان تعلیم دیده است. علامه سید حسین اشکوری آیة الله سید محمد کاظم یزدی (ره) آیة الله علامه میرزا محمد حسین نائینی (ره)در شرح حال ایشان به 22 تالیف ایشان اشاره شده که ذیلا نمونه ای از آنها را می آوریم: منهاج الاحرام در احکام حج تسدید القواعد، حاشیه ای مبسوط بر رسائل مرحوم شیخ مرتضی انصاری (ره) المواهب فی حاشیة المکاسب (حاشیه ای متوسّط بر مکاسب شیخ انصاری (ره)) بغیة الطالب (حاشیة مبسوطة علی المکاسب) شرح دعای صباح منسوب به حضرت علی (ع) به فارسیسرانجام آن عالم مهذب پس از عمری زندگی زاهدانه در سال 1400 هجری قمری در اراک چشم از جهان فانی فرو بست و پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه در همان شهر و با حضور علما، روحانیون و مردم متعهد آن سرزمین اسلامی و نیز شهرهای مقدس نجف و قم، در گلزار شهدای اراک مدفون گردید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ