X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
عنوان : راويان نورناشر : پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلامموضوع کتاب : مذهبينوع کتاب : کتابهای عمومیراويان نوردرخت را از ميوه اش مي توان شناخت، و مكتب را از دست پروردگارش، و ... استاد را از شاگردانش.مكتب «تعليمي – تربيتي» اهل بيت (عليهم السّلام)، به ويژه در دوران امام باقر، و امام صادق (عليهم السّلام) بوستان با طراوت و سرسبزي بود كه هزاران نهال ثمربخش، در آن روييد، باليد و به برگ و بارنشست و جامعه اسلامي از ميوه آن، هم در آن عصر و هم در دوران هاي بعد، بهره برد.ميراثي كه امامان شيعه براي امّت بر جاي نهاده اند، علاوه بر يك نظام فكري، تربيتي و معنوي، مجموعه اي از تعاليم مكتب در زمينه هاي اخلاق، احكام، عقايد و ... بود كه مجموعه را با عنوان «حديث» مي شناسيم.«روايت»، تابلويي بود كه آن سخنان و رهنمودها را در خود داشت. و ... «حديث»، آيينه اي بود كه روح تعاليم عترت، در آن متجلّي مي شد.راويان، افتخار آن را داشتند كه نور را از سرچشمه گرفته، آيينه وار در رواق تاريخ بتابانند. اصحاب، اين توفيق را داشتند كه حامل علوم و معارف اهل بيت (عليهم السّلام) باشند و از طريق روايت، نسل هاي عصر غيبت (و حتي عصر نخستين حضور ائمه) را با معدن آن معارف والا پيوند دهند.در بوستان، رسالت، ائمه هم گل بودند و هم گلاب. بخشي از شميم دلنواز و عطر روح پرور اين بوستن محمدي، از طريق گلبرگ هاي امامت، به مشام راويان، محدثان، اصحاب و شاگردان «عترت» مي رسيد و از طريق آنان در كوچه پس كوچه هاي تاريخ، حديث، فقه، كلام و اخلاق به عطر افشاني مي پرداخت.ياران ائمه (عليه السّلام) گسترش دهنده آن شميم دلنواز بودند، چه آنان كه فقه اهل بيت را مي آموختند، مي گستردند و به فتوا مي نشستند، چه آنان كه كلام و عقايد را از ائمه فرا گرفته، با مخالفان به مناظره و بحث مي پرداختند و حق را بر پيشاني زمان مي نشاندند. چه آنان كه در تفسير و علوم قرآني از مكتب عترت، نور مي گرفتند و فروغ مي گستردند و ... چه آنان كه در كسوت و هيأت تاجران و پيشه وران و صاحبان حرفه ها و مشاغل عادي، با مردم مي آميختند و فرهنگ زندگي بخش و زلال ائمه را – در كلام و در عمل – به كام جان ها مي چشاندند.همين ها سبب شد كه دامنه شهرت و آوازه تعاليم آل رسول (صلي الله عليه و آله) در همان عصر امامان نيز، قلمرو پهناور كشور اسلامي را به زير بال كشد و تنها خوشه چينان خرمن علوم «صادق آل محمد (عليهم السّلام)» به چهار هزار نفر برسد كه شعاع دين از مشرق مدينه به آفاق بلاد بگستراند و در آن عصر شكوفايي دانش، علوم اهل بيت (عليهم السّلام) فروغ خيره كننده اي بيابد و همه جا مطرح باشد. حاملان، وارثان و ناقلان آن علوم، كه بودند؟ آيا عمق تعاليم و عظمت محتوايي مكتب خاندان وحي را، جز از طريق اين اصحاب و ياران مي توان شناخت؟ بوي گل را از كه جوييم؟ از گلاب! شناخت اين چهره هاي خورشيدگون و نورافشان، ما را معرفتي هر چند اندك، نسبت به سرچشمۀ اين نور و روشنايي مي بخشد و غناي مكتب و كرامت ائمه (عليهم السّلام) و حيات دين و نبض پرتپش تشيّع را نشان مي دهد.افزون بر اين، شناخت زندگي اصحاب و شاگردان ائمه (عليهم السّلام)، گامي در مسير خودسازي و الهام گرفتن از والايي ها و ارزش هاي اخلاقي انسان هاي اسوه است و بي جهت نيست كه بعضي، پس از كتب آسماني، كتاب هاي شرح حال را سودمندترين كتاب ها دانسته اند.پژوهشكده باقرالعلوم (عليه السّلام) در راستاي طرح هاي پژوهشي خود به نگارش شرح حال «راويان نور» اقدام كرد و تاكنون از اين مجموعه آثار زير را به علاقه مندان تقديم كرده است: 1) ابوحمزه ثمالي، تأليف: محمد اصغري نژاد2) احمد بن اسحاق، تأليف: ناصر باقري بيدهندي3) جابر بن يزيد جعفي، تأليف: عباس عبيري4) حسن بن محبوب، تأليف: محمد زارعي5) حسم بن روح نوبختي، تأليف: عبدالرحيم اباذري6) زراة بن اعين، تأليف: احمد محيطي اردكاني7) زكريا بن آدم ، تأليف: سيد سيف الله نحوي8) صفوان بن يحيي، تأليف: محمد اصغري نژاد9) عثمان بن سعيد ، تأليف: محمدباقر پوراميني10) علي بن يَقْطين ، تأليف: عباس عبيري11) فضل بن شاذان ، تأليف: علي صدرايي خويي12) محمدبن ابي بكر ، تأليف: ناصر باقري بيدهندي13) محمد بن ابي عُمِيْر ، تأليف: سيد حميد ميرخندان14) محمد بن عثمان ، تأليف: محمدحسن اماني15) مؤمن طاق ، تأليف: ناصر باقري بيدهندي16) ابان بن تغلب، تأليف: سيد حميد ميرخندان17) عبدالله بن عباس ، تأليف: خليل عبدالله زاده18) علي بن مهزيار اهوازي ، تأليف: احمد لقماني19) معلي بن خُنيس ، تأليف: سيد جعفر رباني20) حماد بن عيسي ، تأليف: اسماعيل محمدي
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.