X
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اسلامی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
عُروة بن مسعود ثَقَفى [1]
عروة بن مسعود بن معتّب بن ثقيف، از صحابه ى پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) [2] ، اهل طائف و رئيس و بزرگ اين شهر بود، و نه تنها در طائف بزرگ و محترم بود بلكه بيشتر مردم حجاز او را به بزرگى مى شناختند; لذا وقتى كه مشركان مكه پيامبرى پيامبر(صلى الله عليه وآله) را باور نكردند، گفتند: چرا خداوند قرآن را به بزرگ مكه وليد بن مغيره ى مخزومى و يا بزرگ طائف، عروة بن مسعود ثقفى نفرستاد. [3] قرآن گفته ى آنها را چنين بيان مى كند: (قالوا لولا نزل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم); چرا قرآن بر يكى از دو بزرگ مرد مكه يا طائف فرستاده نشد؟ [4] عروة بن مسعود را در زيبايى به حضرت مسيح تشبيه مى كردند و حتى روايتى در اين باره از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود: عرض علىّ الانبياء(عليه السلام) فاذا موسى رجل ضرب من الرجال كانه من رجال شنوئة و رايت عيسى بن مريم فاذا اقرب من رايت به شبها عروة بن مسعود و رايت ابراهيم فاذا أقرب من رايت به شبها صاحبكم و رايت جبرئيل (عليه السلام) فاذا اقرب من رايت به شبها دحية الكلبى; هنگامى كه پيامبران را به من نشان دادند، حضرت موسى(عليه السلام) را شبيه مردان قبيله ى شنوئه ديدم و شبيه ترين افراد به حضرت عيسى عروة بن مسعود بود. و ابراهيم (عليه السلام) به من شباهت داشت و جبرييل نيز خيلى زياد به دحيه ى كلبى شبيه بود. [5] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:مریم قدمی
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1066.
[3]. در الاحتجاج و مجمع البيان، رجل طائف عروة بن مسعود ثقفى و رجل مكه وليد بن مغيره دانسته شده اند و فقط مجاهد مى گويد: رجل مكه عتبة بن ابى ربيعه است و رجل طائف پسر عبدياليل و ابن عباس فقط حبيب بن عمرو الثقفى را رجل طائف مى داند (مجمع البيان فى تفسير القرآن ، طبرسى 9 : 6) قمى هم در تفسيرش خبر احتجاج و قتاده را كه عروة بن مسعود را رجل طائف مى داند، قبول كرده و گفته است كه او عموى مغيره بن شعبه است (تفسير قمى، على بن ابراهيم قمى 2 : 283) و مسعود، حبيب، عبد ياليل برادران پسران عمرو بن مسعود ثقفى هستند. (التبيان، شيخ طوسى 9 : 195 و مجمع البيان فى تفسير القرآن ، طبرسى 9 : 139)
[4]. زخرف : 31.
[5]. الاستيعاب،ابن عبدالبر 3 : 1067 و اسدالغابه، ابن اثير 3 : 529.
[6]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.