X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
نام و نسب او عبدالله بن جُبير [2] بن نعمان بن امية بن امرؤ القيس و نام امرؤ القيس، بَرَك بن ثعلبة بن عمرو بن عوف انصارى بوده است. عبدالله در عقبة و بدر حضور داشته و برادر خوّات بن جبير است. [3] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:عبدالرضا عسکری
[2]. البته در منابع نام عبدالله بن جبير خزاعى ديگرى نيز نقل شده است كه كنيه اش ابا عبدالرحمن است. البته در صحابى بودن او شك و ترديدست و ساكن كوفه بوده و از كوفيان شمرده شده است و سماك ابن حرب روايت مرسلى را از او نقل كرده است (الاستيعاب، ابن عبدالبر 3: 877 و اسد الغابه، ابن اثير 3: 89). اما ابن حجر مى نويسد:او تابعى است حديث مرسلى نقل كرده و ابونعيم و ابوعمر او را از صحابه شمرده اند و ابونعيم گفته كه در صحابى بودن او اختلاف است.و ابن حبان او را از ثقات تابعين شمرده است. (الاصابه، ابن حجر 5: 140).
[3]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 877; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 90 و الاصابه، ابن حجر 4 : 31.
[4]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.