X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
بررسی نکاح موقت در فقه امامیه و تطبیق با دیگر مذاهب
دانش پژوه: فریبا فلاح زاده،
استاد راهنما: دکتر حسین کریمی، مقطع کارشناسی ارشد،دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی،.
چکیده اثر :
ازدواج موقت در صدر اسلام جایز بوده است؛ زیرا در قرآن کریم آمده و سنت پیامبر(ص) نیز چنین بوده است. در زمان خلافت ابوبکر و بخشی از خلافت عمر نیز مردم آن را انجام می دادند، تا اینکه عمر آن را نهی کرد. بر این کار عمر ایراداتی وارد شد؛ زیرا نهی وی در واقع مخالف صریح کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) محسوب می شد. در نتیجه فقهای اهل سنت، در صدد توجیه آن برآمدند؛ برخی ادعای نسخ آیه متعه را نمودند و برخی نهی عمر را، بیان نهی پیامبر(ص) دانستند و روایات ضد و نقیضی در این مورد ارائه کردند. فقهای شیعه با استفاده از آیات و روایات موجود در این زمینه، استدلالات بی پایه آنان را رد نمودند.
امروزه درباره ازدواج موقت دو دیدگاه وجود دارد. مخالفان این ازدواج معتقدند به علت سوء استفاده بسیاری از افراد، باید این ازدواج طرد و محکوم گردد. درحالی که موافقان می گویند این نوع ازدواج، برای کسانی که امکانات ازدواج دائم برایشان مهیا نیست، راه مناسبی برای کنترل غرایز است؛ زیرا مسئولیت های ازدواج دائم را ندارد و آنها را از فحشا و مفاسد اجتماعی حفظ می نماید. غالباً عمده ترین علل فحشا در جامعه، نیاز
مالی، نیاز جنسی و حتی نیاز روحی ـ عاطفی می باشد. اگر فردی بتواند هر یک از اینها را در ازدواج موقت به دست آورد، دیگر نباید به سراغ زنا و فحشا برود، مگر کسی که دچار هرزگی و بی بندوباری اخلاقی است.
امروزه در جامعه ما موانعی بر سر راه این ازدواج وجود دارد که بدبینی مردم نسبت به ازدواج موقت از آن جمله است. دولت می تواند با استفاده از آرای فقیهان و حقوق دانان کشور، راه حل مناسبی پیدا کند و مشکل بدبینی و دیگر مشکلات این مسئله را برطرف سازد.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.