X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
عمده ترین وظایف و کارکردهای گروه فقه و حقوق ارتباطات عبارت است از:
1. مطالعه، تحقیق و اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه فقه و حقوق ارتباطات
2. شناسایی خلاها، نیازها و مشکلات فقهی و حقوقی نظام جمهوری اسلامی در عرصه ارتباطات و تبلیغ
3. آسیبشناسی فقهی – حقوقی نهادهای مرتبط با عرصه ارتباطات و تبلیغ
4. ایجاد کتابخانه تخصصی و تهیه مجموعههای اطلاعرسانی (مأخذشناسی، قاموس، معجم و...) در زمینه فقه و حقوق ارتباطات با هدف پشتیبانی تحقیقات در دست انجام گروه و تسهیل پژوهشهای فقهی و حقوقی آینده.
5. فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه دانش و توانایی پژوهشگران گروه از طریق تشکیل کارگاههای آموزشی، برگزاری نشستها و گفتو گوهای علمی، ایجاد فرصتهای مطالعاتی داخلی و...
6. شناسایی، جذب و به کارگیری پژوهشگران و صاحبنظران کارآمد در این عرصه.
7. اطلاعرسانی به مراکز علمی و اجرایی مرتبط کشور در زمینه پرسشها و چالشهای نوپیدای جامعه و نظام اسلامی در عرصه فقه و حقوق ارتباطات.
8. ارتباط و همکاری با سازمانها، نهادها، مؤسسات و مراکز علمی، پژوهشی و اجرایی در عرصه ارتباطات به منظور پیشبرد اهداف گروه.
9. برقراری ارتباط فعال و سازنده با دیگر پژوهشکدهها و مراکز آموزشی و پژوهشی فعال در این عرصه.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.