X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
بسمه تعالی
معرفی گروه حدیث
دست هد ا یت الهی ، بشر را از نعمت گران بهای عقل بهرمند نمود و حکمت و رحمت خدواند اقتضاء کرد این نعمت را ناقص نگذارد وانسان را در « سیر الی الله» سرگردان رها نکند .بدین سبب، پیامبران را که مشعل داران هدایت و پرچم داران نجات انسان از گمراهی و عَلَم دارن گم گشتگان جهل و خود خواهی هستند ، فرستاد تا بشر را به صراط مستقیم رهنمون باشد و این نعمت آن گاه به مرحله تمام و کمال رساند که خاتم پیامبران و برگزیده آنان را همراه با کاملترین دین و جاودانه ترین کتاب ، به عنوان آخرین فرستاده خویش انتخاب نمود .خداوند سبحان پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله وسلم را برای تکمیل رسالت دیگر انبیای خویش و هدایت قافله بشری تا نهایت تاریخ برانگیخت وآن حضرت نیز در این راه از هیچ کوششی فرو گذار نکرد و از بدایت بعثت تا نهایت فرصت علی رغم تمامی مشکلات و موانع به بهترین وجه در هدایت امت کوشید وآنچه را از مصدر وحی در یافت نمود به امت ابلاغ کرد ودر تفسیر وتبیین آن تلاش فراوان نمود . ولی کوتاهی فرصت و کثرت کارها و مشکلات فراوان مانع از آن شد که تمامی معارف الهی و احکام شرعی و اخلاق اسلامی که برای هدایت و کمال بشریت ضرورت داشت بیان شود و چگونه ممکن است که همه در مدت کوتاه بیان شود ؟و حال آنکه بسیاری از این اوقات در مبارزات پنهانی و یا محاصره دشمن و یا جنگ و رویا رویی با دشمنان و دیگر گرفتاریهای حکومتی سپری شد.ولی آن حضرت هرگز تبلیغ و رسالت خود راناقص نگذاشت و برای ادامه این تبین و تفسیر به امر الهی ، اوصیای خویش را معین کرد و بارها نسبت به «قرآن و عترت » که امانتهای بجای مانده از وی در بین امت بودند ، سفارش کرد که از جمله این وصایا حد یث متواتر ثقلین است که تمامی فرق اسلامی آن را نقل کرده اند ، ولی با کمال تأ سف ثقل اصغر واهل بیت علیهم السلام که مفسران وحی وتبین کنندگان قرآن هستند مظلوم واقع شدند وبعد ازپیامبر برای دریافت احکام ومعارف به آنان مراجعه نشد . این حقیقت بر هر کسی که تاریخ اسلام را مطالعه و بررسی نماید پوشیده نمی ماند بویژه با تحریم کتابت حدیث در دورانی از صدر اسلام ونیز پس از آن تبعید وشکنجه وحتی اعدام راویان احادیث ائمه اهل بیت علیهم السلام این مظلومیت صورتی مضاعف پیدا کرد. ولی علی رغم تمامی این مشکلات ، آگاهان پاک نهادی به عروه الوثقای الهی چنگ زدند و از دریای معارف اهل بیت علیهم السلام سیراب شدند واین زلال جاری را به دیگران نیز نوشانیدند . این گروه اگر چه اندک بودند ولی با پشتکاری و امانت و صداقتی شگرف روایات پیامبر وائمه از اهل بیت اورا نگاشته و به ارث گذاشتند تا آنجا که نقل حدیث به صورت علمی گسترده و دارای اصول و فروع واحکام وغیره در آمد و در تاریخ طولانی خویش صورتهای گوناگونی پذیرفت و در تدوین احادیث روشهای متنوعی اعمال شد. در دورانی که انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی قدس سره و با الهام گیری از فرامین معصو مین علیه السلام به پیروزی رسید. ضرورت جمع آوری کلمات حضرات ائمه علیهم السلام وسیره و روش آنان و برافروختن این مشعل تابان ، فرا راه جامعه اسلامی ایران بلکه تمامی مسلمانان جهان به صورت روشن خویش را نشان می داد . در پی درک این ضرورت ،گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام در سال 1369 تصمیم گرفت این مهم را به سامان رساند . امید که این تلاش کوچک مولفان مورد قبول گوینده کلمات قرار گیرد و مورد عنایت و استفاده دانش پژوهان واقع شود.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.