X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
در این جلسه به بررسی محتوایی مقاله «استواء بر عرش» تألیف مرتضی کیانپور در دستور کار قرار گرفت.
این مقاله درباره استواء که در لغت به معنای مساوی و برابر بودن دو چیز یا دو فرد و یا به معنای استیلا و تسلط یافتن بر چیزی است و عرش نیز در لغت به معنای تختی است که پادشاهان بر آن می نشینند و به صورت کنایه در مقام سلطنت بکار می رود.
استواء بر عرش هفت مرتبه در قرآن کریم آمده است درباره عرش و استوای بر عرش دیدگاه های مختلفی وجود دارد. گروهی این آیات را از متشابهات قرآن کریم دانسته و کسی جز خداوند از معنای آن آگاه نیست و نباید در این باره به بحث و تأمل پرداخت. البته این دیدگاه با آیات قرآن و روایاتی که مردم را به دقت و تأمل در همه آیات قرآن تشویق کرده اند، سازگار نیست. دسته ای دیگر تأمل در این آیات را روا دانسته، ولی در معنای عرش و استوای بر عرش به اختلاف گرائیده اند: 1ـ یک دسته عرش را به معنای ظاهری آن؛ یعنی جسمی به شکل تخت با چند پایه دانسته اند که در آسمان هفتم قرار دارد و خداوند همانند پادشاهان بر آن نشسته است. 2ـ گروهی دیگر عرش را به معنای «فلکِ نهم» که عالم جسمانی را احاطه کرده است دانسته اند. 3ـ به عقیده گروهی دیگر عرش مصداق عینی و خارجی ندارد و در مورد خداوند کنایه از تسلط و حاکمیت او بر جهان هستی است.
اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی طرح مقالات، پیشنهادات اصلاحی خویش را ارائه کردند.
در نهایت مقرر شد که اصلاحات مورد نیاز با ارجاع مقاله به مؤلف توسط وی صورت پذیرد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.