X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام حجت الاسلام و المسلمین وحیدپور با تاکید بر اینکه روزه از احکام بنیادین شرع به شمار می رود، گفت: طبق نظراتی که بیشتر پزشکان فوق تخصص ارائه داده اند، روزه در ماه مبارک رمضان احتمال ابتلای افراد بر کرونا را افزایش نمی دهد و روزه برای کسانی که جزو گروه های پرخطر نیستند و بیماری زمینه ای نیز ندارند، همچون سال های گذشته واجب است؛ اما در خصوص افرادی که بیمار هستند، کهولت سن دارند و یا دارای بیماری های زمینه ای دارند که آنها را جزو گروه های پرخطر قرار می دهد، طبق نظر پزشک روزه آنها صحیح نیست. در احکام شرعی کسانی که دارای مشاغل سخت هستند مثلا کسانی که در کنار کوره های بسیار گرم مشغول فعالیت شغلی هستند و روزه گرفتن مشقت بسیاری دارد اگر نتواند شیفت را عوض کند و یا مرخصی گرفتن زندگی و شغل او را در خطر می اندازد می توانند روزه نگیرند.
استاد دروس عالی با ذکر این نکته که روزه علاوه بر جنبه فردی تکلیفی اجتماعی نیز بر عهده مکلف دارد بیان داشت: زمانی که شخصی به هر دلیل نمی تواند روزه بگیرد تنها جنبه فردی حکم روزه از وی ساقط شده و هنوز تکلیف اجتماعی که شامل حرمت روزه خواری در ملاء عام است هنوز بر عهده اوست و می بایست به آن عمل کند و بنابراین به صرف ناتوانی در روزه گرفتن نمی بایست منجر به روزی خواری در ملاء علم گردد.
این کارشناس احکام فقهی سیمای جمهوری اسلامی افزود: آنچه که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در خصوص افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا بعضا وجود دارد، به گواه کارشناسان درست نیست و اساسا منبع صدور فتوی برای یک موضوع شبکه های اجتماعی نیست چرا که عموما کسانی که در شبکه های اجتماعی اظهار نظر می کنند و ترسی نیز اگر وجود داشته باشد، می بایست خوف عقلائی باشد، یعنی ترس منشا منطقی داشته باشد و اهل فن و عقلای آن موضوع می بایست آن را تایید نمایند و در این موضوع خاص پزشکان فوق تخصص و دست اندرکار در موضوع پایش سلامت و مبارزه علیه ویروس کرونا چنین احتمالی را تایید نکرده اند و به عکس تحقیقات انجام شده در زمینه پزشکی نشان داده داده که روزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، بنابراین موضوع و حکم روشن است و روزه در ماه مبارک رمضان امسال برای افراد فاقد بیماری های زمینه ای و کهولت سن واجب است و احتمال ضعیفی که مستند به نظر کارشناسان متخصص نباشد، احتمال بجایی نیست.
وی افزود: کسانی که در این ماه به جهت کهولت سن و یا داشتن بیماری زمینه ای و به تصدیق پزشکان نتوانسته اند روزه بگیرند، می بایست به ازای هر روزی که روزه نمی گیرند یک مد طعام به اندازه 750 گرم گندم، نان و ... به فقرا به عنوان کفاره پرداخت کنند.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.