X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
به همت پژوهشکده باقراالعلوم علیه السلام کتاب "عزاداری محرم و کرونا" منشر شد در این اثر تجربیات و فعالیتهای یکی از اصیلترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیتهای کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفتگو با فعالان میدانی روایت شده است. به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، از جمله پیامدهای گسترده و مهم کرونا، پیامدهای فرهنگی آن است . و هز جمله عامل های مؤثر بر کنترل کرونا نیز عامل های فرهنگی است. دین داری مردم نیز به آن دلیل که امری اجتماعی و فرهنگی است، در تعامل و ارتباط متقابل با کرونا قرار دارد؛ یعنی هم کرونا بر کیفیت و کمیت دین داری آدمیان، وهم رفتار دینی مردم بر چگونگی مواجهه با کرونا اثرگذار است. ابعاد اجتماعی، فرهنگی و دینی کرونا موجب شد تا از نخستین روزهای شیوع کرونا، حوزه های علمیه و طلاب و همچنین متفکران و اندیشمندانی که مسئله ها و ابعاد اجتماعی دین را در حوزه مطالعاتی خود دارند، به این مسئله، یعنی به تأثیرهای کرونا بر دین و دینداری بپردازند یا از اثرهایی که دین و دینداری بر کرونا دارد، سخن بگویند. برخی از پیامدهای منفی کرونا نسبت به حوزه دین و دینداری سخن گفته و از آن به عنوان یک تهدید یاد کرده اند و برخی دیگر به فرصت هایی که در ورای تهدیدها وجود دارد، اشاره کرده اند. بیشترین تأثیر کرونا متوجه حوزه ای از مناسک دینی است که به صورت جمعی برقرار می شود و محرم و عاشورا یا حج و همچنین مسجدها و نمازهای جماعت یا جمعه ، از جمله این مناسک به شمار می آیند. کتاب «عزاداری محرم و کرونا» به عنوان اثری ویژه، در حوزه مطالعات علوم اجتماعی ایرانی منتشر شده است. در این اثر تجربیات و فعالیتهای یکی از اصیلترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیتهای کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفتگو با فعالان میدانی روایت شده است. نتایج این پژوهش حاکی از انعطافپذیری و تنوع و تکثر فراوان رفتارهای هیئات مذهبی و نشاندهنده این واقعیت است که هیات به عنوان یک نهادی برآمده از عمق باورهای دینی مردم، میتواند در سریعترین زمان ممکن و با حفظ اصول و اصالتهای خود، آیینها و مناسکی متناسب با اقتضائات جدید و حتی متناسب با شرایط جغرافیایی و ذائقه مردم ایجاد کند. هیات به دلیل گستردگی بینظیر در سرتاسر کشور ایران و برخورداری از انواع ظرفیتها مانند نیروی انسانی، مکان مناسب و اقناع مخاطب و مردمپایهبودن آن؛ ظرفیتی ویژه برای مواجهه هوشمندانه و موثر در مقابله با ویروس کروناست. از اینرو لازم است در سیاستها و تصمیمات کلان حاکمیتی ضمن پرهیز از برخورد یکسان با همه آنها؛ نگاهی فرصت محور به این ظرفیت داشته باشیم. دکتر مهدی مولائی آرانی، برای ایدهپردازی و مدیریت تدوین این کتاب، تجربه بیش از 20 هیات از گونههای مختلف در هفت شهر ایران در محرم 99 را با همراهی جمعی از پژوهشگران و با مقدمهای از حجتالاسلام استاد پارسانیا انجام داده است. این کتاب در 335 صفحه و به همت پژوهشکده باقراالعلوم علیه السلام به زیور طبع آراسته شده است.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.