X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
نشست نقد کتاب "مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی" به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست نقد کتاب "مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی" با حضور حجت الاسلام دکتر خانمحمدی، حجت الاسلام دکتر اسلامی تنها، جناب آقای دکتر غمامی یکشنبه 30 خرداد 1400 در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار شد.
نشست نقد کتاب "مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی" به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست نقد کتاب "مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی" با حضور حجت الاسلام دکتر خانمحمدی، حجت الاسلام دکتر اسلامی تنها، جناب آقای دکتر غمامی یکشنبه 30 خرداد 1400 در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار شد. در این نشست دکتر سید حسین شرف الدین نویسنده این کتاب علت اصلی تدوین و نشر این کتاب را ایجاد انگیزه در طلاب جهت تبلیغ و بررسی میزان موفقیت آنها در این امر بیان نمود. وی افزود با توجه به اینکه امر تبلیغ مسئلهای حساس و پرسابقه است و جزء رسالت اصلی حوزویان می باشد باید مطالعات فراتبلیغی، روانشناسی تبلیغ، فلسفه تبلیغ و آسیب شناسی تبلیغ در راستای ارتقای امر تبلیغ به صورت کاربردیتری مد نظر قرار بگیرد. در ادامه وی خاطر نشان کرد بررسی وضعیت و نقاط قوت و ضعف امر تبلیغ باید توسط خود حوزویان صورت پذیرد. در ادامه حجت الاسلام دکتر خانمحمدی، حجت الاسلام دکتر اسلامی تنها و جناب دکتر غمامی نظرات خود را در مورد کتاب مطرح نموده و در راستای ارتقا و بهبود سطح کتاب پیشنهاداتی ارائه نمودند.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.