X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
به نام خدا به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی وبینار نقد کتاب "هویت بخشی به شهر" برگزار گردید به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، وبینار نقد کتاب نقد کتاب "هویت بخشی به شهر" با حضور ناقدین محترم حجت الاسلام دکتر علی رضا بشیری و دکتر سید مجتبی قافله باشی با حضور دکتر جمال یزدانی نویسنده این کتاب شنبه 27 آذر ماه 1400 برگزار گردید. در ابتدای این وبینار نخست دکتر جمال یزدانی به بیان دلایل خود در موردنگارش این کتاب پرداخت و گفت: شهرداری مشهد، به عنوان یکی از مهم ترین و پیشروترین شهرداری های کشور تا سال ۱۳۷۸، تنها چهار خانه فرهنگ کوچک با نیروها و برنامه های با مخاطب بسیار کم داشت. و بیش از این در حوزه فرهنگی هیچ گونه مداخله ای نداشت. فعالیت های فرهنگی در ساختار رسمی شهرداری جایگاهی نداشت و کارها پروژه ای انجام می شد. وحید جلیلی، چهره خبره فرهنگی، سردبیر مجله سوره و مبدع جشنواره فیلم عمار؛ که عملیات های متعدد فرهنگی را در دفتر جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی رقم زده بود؛ معاونت فرهنگی شهرداری مشهد را قبول می نماید و در تاریخ هفتم آبان ۱۳۹۳ معارفه می شود. وی افزود جلیلی در روز معارفه خود، رویکردش را ایجاد شادکامی مومنانه در شهر مشهد دانست و گفتمان شهادت را دال مرکزی فعالیت های مرکزی معاونت فرهنگی عنوان نمود. او تحقق فرزاهای زیارت امین الله را یکی از مهم ترین محورهای فعالیت های خود دانست. از مهم ترین رویکردهای اعلامی و اعمالی جلیلی در دوره مدیریتی تقریبا سه ساله اش تقدم تحول بر تغییر در نیروی انسانی بود. کمتر از پانزده نفر از نیروهای همفکر و بیرون از مجموعه شهرداری را وارد مجموعه کرد که البته هیچ کدام تبدیل به نیروهای رسمی شهرداری نیز نشدند و همگی بعد از تغییر او، از شهرداری خارج شدند. وی خاطر نشان کرد ابعاد مختلف مدیریت وحید جلیلی در این بازه زمانی، از جهات متعدد قابل مطالعه و بررسی است: الگوی مدیریتی، رویکرد سیاست گذاری فرهنگی، نگاه نظری و مبنایی به حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی، تولید ادبیات و کلیدواژه های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، عرصه گشایی های متنوع، حجم کار بالا و جهادی به نسبت دوره های پیش از خود و در یک کلمه کیفی سازی، مردمی سازی و هویت محوری و عدالت خواهی عینی در حوزه مدیریت فرهنگی شهر، ابعاد مختلف این دوره سه ساله محسوب می شود. در ادامه این وبینار حجت الاسلام دکتر علی رضا بشیری به بیان دیدگاههای خود در مورد این کتاب پرداخت و گفت: از منظر من این کتاب، کتاب بسیار خوبی است و واقعا باید به نویسندگان آن خسته نباشید و خدا قوت گفت. جای خالی این نوع کتابها در بازار نشر و فرهنگ حس میشود. با کمی اصلاحات میتوان از آن مقاله علمی پژوهشی استخراج کرد و اینکه شهرداری هم همکاری کرده جای تعجب و البته تشکر دارد. وی افزود فصل بندی کتاب بسیار مدون و کاربردی است. طرح جلد هم شیک و ساده می باشد. بنده به عنوان کارشناس ارتباطات خیلی ازآن لذت بردم. البته ای کاش چند جمله توضیحات در مورد کتاب در پشت جلد نوشته می شد. البته گاهی در معانی کلمات دقت نشده و رفرنس داده نشده که ان شاء الله برطرف گردد. ضمن اینکه به نقاط مثبت طرح ها مفصل پرداخته شده اما نقاط ضعف آنها کمتر مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه دکتر سید مجتبی قافله باشی از دیگر ناقدان محترم ضمن بیان اینکه موضوع کتاب، امر مبارکی است و جا دارد تدوین تجربیات فعالیتهای مردمی و مدیریتی، به یکی از جریانهای اصلی حوزه کتاب تبدیل شوند، افزود: در مورد کتاب، میتوان به دو نکته اصلی اشاره نمود. نکته اول در مورد مباحثی است که جای خالی آنان در کتاب موجود است. در این زمینه نیز جای خالی دو دسته مباحث احساس میشود: ـ این کتاب به تجربه فعالیتهای انجام شده در حدود سه سال فعالیت آقای وحید جلیلی در سازمان فرهنگی شهرداری مشهد میپردازد. لذا جا داشت بیش از این در مورد تجربیات ایشان و تیم مدیریتیشان در این دوران پرداخته میشد. با این حال، ادعای کتاب این است که این تصور درست نبوده و اتفاقاً عملکرد خوب تیم جدید باعث شده تا تجربیات ایشان قابل الگوبرداری باشد. از این رو شایسته بود در طول کتاب، شاخصهای تجربه داشتن و یا تعادل بین عرصه اجرا و نظر باز میشد و مطابق با تجربیات انجام شده مشخص میگردید. وی خاطر نشان کرد، همانگونه که در کتاب اشاره شده است عرصه فرهنگ، درگیر دوگانگیهایی چون ذکر و غفلت، وحدت و کثرت و علم و عمل است. با این حال، این موضوع به زبان تجربه درآمده است. اما در مورد روایتهایی که در مورد برنامههای فرهنگی شهرداری مشهد صورت گرفته است، به نظر میرسد این روایت، کامل و گزارشگونه فعالیتها را گزارش نموده است، البته بهتر بود به لایههای عمیقتر تجربه نیز ورود کند.
با این حال این اثر از این رو که به ذکر تمام برنامه ها و طرح های معاونت فرهنگی شهرداری مشهد پرداخته است، میتواند مرجعی برای «شناخت اولیه» فعالیتها برای علاقمندان این حوزه باشد.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.