X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
نام
تجربه نگاری و تدوین هندبوک آموزشی ویژه طلاب جهت نحوه مواجهه و پاسخ به سؤالات دینی
در قالب ثبت تجربههای علمی و عملیاتی حجت الاسلام دکتر سید حسن هاشمی جزی (کارشناسان پاسخگو)
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
محمد پورنورز
کلیات
این سوژه در رابطه با یکی از مهمترین شئون طلبگی یعنی پاسخگویی به سوالات دینی است. علاوه بر طلاب، برای فعالان فرهنگی که در حوزههای خدمات اجتماعی مشغول به فعالیت هستند، نوع مواجه با پرسشهای اطرافیان به منظور برقرار ارتباط موثر با مخاطب برای ورود به گام پاسخگویی، این سوژه قابل بهرهمندی است.
به لحاظ مخاطب سوژه، طلاب و روحانیون در مرحله اول و سایر فعالان و تحصیل کردههای فرهنگی دربرگیرنده این موضوع می باشند. در حوزه شئون طلبگی، میتوان گفت که بارزترین آن، توان پاسخگویی به سوالات مخاطبان است. امروزه با توجه به بسترهای متنوع تبلیغی (میدانی، منبر، فضای مجازی، جوامع مجازی، ...) پاسخگویی به یک «مهارت» تبدیل شده که بدون مسلح شدن به آن توان و سواد «دانشی» و «بینشی» به تنهایی راهگشا نخواهد بود. این سوژه قرار است قالبها و محتواهای لازم برای رسیدن به این مهارت را فراهم کند.
حجت الاسلام دکتر هاشمی جزی، از ابتدا به عنوان پاسخگو در مرکز ملی پاسخگویی شروع به کار میکند و در گروههای مختلف تجربههایی مختلفی میدانی نیز داشتهاند و از طرفی با رویکرد پژوهشی به دنبال کشف مهارتهای مورد نیاز برای طلاب به منظور پاسخگویی بودهاند. وی در حال حاضر به عنوان ریاست پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به تربیت مهارتی کارشناسان پاسخگو مشغول به کار هستند. تقویت مهارت پاسخگویی، علاوه بر افزایش توانمندی و کسب مهارت طلاب در حوزه پاسخگویی، از سویی دیگر غیرمستقیم ترویج روحیه پرسشگری در بین عموم را به دنبال خواهد داشت که خود منشاء برکاتی خواهد شد. به کرات دیده شده که عدم بیان شبهه و سؤال از طرف پرسشگر سرآغاز انحرافات گستردهتری شده و بالعکس.
در واقع این پژوهش یک راهنمای کاربردی برای طلاب در عرصه پهناور پاسخ به سؤالات دینی و شبهات میباشد. برای تبیین بیشتر مساله میتوان گفت، وقتی یک مخاطب از یک طلبه سوالی میپرسد، طلبه با دانش خود پاسخی میدهد. اما آنچه مطلوب است پاسخ به ما هو پاسخ سؤال نیست، بلکه ابتدا با مخاطب شناسی و طرح سوالات اکتشافی، باید به ریشه و مساله اصلی پرسشگر که در قالب یک سوال ظهور یافته بایستی پی برد و بنا به آن مساله پاسخ داد. لکن در حال حاضر عموم طلاب به علت عدم آشنایی با مهارت پاسخگویی، بنا به ارتکازات ذهنی خود یا ظاهر سوال پاسخ میدهند.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.