X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
- پژوهشکده باقرالعلوم: به منظور ایجاد تمرکز در امور تحقیقاتی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی و ایجاد محیطی علمی برای اساتید، پژوهشگران و دانش پژوهان و انجام مبادلات علمی با مراکز فرهنگی و علمی داخل و خارج کشور و تخصصیتر شدن موضوع تبلیغ، مطالعه و پژوهش در خصوص کارآمد نمودن سازمان تاسیس یافته است .
- فناوری اطلاعات (IT) : در واقع، مجموعه ای از فعالیت ها شامل روشها و ابزارهایی برای تولید ، بازیابی ، پردازش ، ذخیره و انتقال اطلاعات است كه براي اشاعه، ترويج و اطلاعرساني در حوزههاي علوم، تحقيقات، آموزش و خدمات اجتماعي و اداری – مالی ، درراستای تحقق ماموریت های پژوهشکده مورد بهره برداری قرارمی گیرد .
بیان نیازمندی:
ضرورت بهرهگيري پژوهشکده از فنآوري اطلاعات را، از چند جهت ميتوان تبيين نمود:
اول: از جهت مسئوليت پژوهشکده در برابر دين و بشريت
در زمان حاضر كه روز به روز، مطالبات جهاني براي بهرهگيري از معارف دینی و اسلامی ، بجهت بحران معنويت -به عنوان يكي از فراوردههاي فرهنگ غربي- افزايش مييابد ، عدم پاسخگويي به اين نياز جهاني از يك سو، ظلم بر بشريت [بوده] و از سوي ديگر، سبب مهجور ماندن فرهنگ غني اسلام خواهدشد . بديهي است بهرهگيري از فنآوري اطلاعات، يكي از بهترين وسايل جهت ترويج اين فرهنگ غني، در سراسر جهان است.
دوم: به خاطر حراست از سرمايههاي پژوهشکده
در زمان حاضر، استفاده از فناوری اطلاعات به جهت تسریع دراموراداری ،علمی ،پژوهشی و کاهش چشمگیر هزینه های جاری و سرمایه ای امري اجتنابناپذير است و در پیشرفت و تحقق اهداف تأثير بسزايي داشته و درواقع امروزه ارزش افزوده برای هرسازمان ، شرکت و حتی کشور می باشد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.