X
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اسلامی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
نام و نسب او مروان بن حَكَم بن ابى العاص بن امية بن عبد شمس بن عبد مناف قرشى اموى و كنيه ى او ابوالقاسم بود كه بعدها به ابا عبدالملك تغيير كرد. [2] مروان بن حكم مردى كوتاه قد بود و صورتى سرخ، گردنى ناقص، سرى بزرگ و ريشى بلند داشت و به او خيط باطل مى گفتند; يعنى ريسمان باطل. و دليل اين نام گذارى اين بود كه گردن باريكى داشت. [3] او پسر عموى عثمان است و در زمان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) و سال دوم هجرت به دنيا آمده; بعضى نيز سال تولد او را سال خندق، يعنى سال پنجم هجرت نقل كرده اند و بعضى ديگر، مثل مالك، گفته كه مروان بن حكم در سال جنگ احد، يعنى سال سوم هجرى و برخى نيز محل تولد او را مكه و گروهى طائف نقل كرده اند. بنابراين سال تولد او دقيقا مشخص نيست ولى بنابر قول مالك، وقتى رسول خدا(صلى الله عليه وآله) از دنيا رفتند، او هشت ساله بود. [4] و به نقلى او نتوانسته پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) را ببيند، زيرا وقتى از مدينه به سوى طائف حركت كردند، او كودك بود و همان جا بود تا اينكه پيامبر(صلى الله عليه وآله)از دنيا رفتند. [5] نقل شده، هر طفلى كه در مدينه به دنيا مى آمد، او را نزد پيامبر مى بردند تا برايش دعا كند و چون مروان را به حضور رسول خدا(صلى الله عليه وآله)بردند، فرمود: اين سوسمار، فرزند سوسمار و ملعون، فرزند ملعون است.» [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از :
[1]. محقق: ابوالحسن اسماعيلى
[2]. انساب الأشراف، بلاذرى 6 : 256.
[3]. انساب الاشراف، بلاذرى 6 : 256; الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1388; اسدالغابه، ابن اثير 4 : 368 و تاريخ الاسلام، ذهبى 5 : 230.
[4]. الطبقات الكبرى، ابن سعد 5 : 27; اسد الغابه، ابن اثير 4 : 368 و الاصابه، ابن حجر 6 : 203.
[5]. انساب الاشراف، بلاذرى 6 : 255; الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1387 و اسدالغابه، ابن اثير 4 : 368.
[6]. المستدرك،حاكم نيشابورى 4:479. جهت توضیح بیشتر رک :جلد هفتم دائره المعارف صحابه پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.