X
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
آخرین روز از ماه مبارک رمضان را در حالی پشت سر میگذاریم که امید داریم رحمت الهی شامل حال همه روزهداران و بندگانی شود که یک ماه تلاش کردند تا بندگی خود را به اثبات برسانند ولی توفیق درک این شب را که طلوعش با خورشید اول شوال و عید فطر به پایان میرسد، از دست ندهیم.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
دکتر محسن بدره، پژوهشگر جامعه شناسی فرهنگی در خصوص گشتالت جنسیتی- جنسی ایران و مسئله حجاب گفت:
اگر حجاب را در بستر معرفتی و واقعیت اجتماعی نبینیم، نمی توانیم در طرح مدیریت اجتماعی موفق باشیم. فرهنگ مجموعه پیچیده ای از دانش، باورها، هنر، قوانین، اخلاقیات است و هرآنچه فرد از جامعه خود فرا می گیرد. در واقع فرهنگ ساحت نمادین جامعه انسانی است. همه مولفه های فرهنگ در رابطه با فرهنگ و غریزه جنسی است. ویژگی های زیست شناختی جنسی، مقدم بر ویژگی های فرهنگی است و غریزه های اصلی فرهنگ سازی می شوند. غریزه جنسی قوی ترین غریزه انسانی است، بنابراین بخش قابل توجهی از فرهنگ انسانی را شکل می دهد. از آن جا که اصولا ارتباطات انسانی فارغ از جنسیت وجود ندارند، ارتباطات در زمینه جنسی شکل می گیرند و بستری برای حیات انسانی هستند. مسئولیت های اجتماعی که با بلوغ جنسی بر عهده فرد قرار می گیرند نیز شاهدی بر این موضوع هستند. اما ما در جامعه غریزه جنسی را به رسمیت نمی شناسیم و تعریف ما از فرهنگ دچار اشرافیت است. این گونه جلوه داده می شود که فرد ایرانی غریزه جنسی ندارد، آن را منع می کنیم و در نتیجه آن را نمی بینیم و در مدیریت آن ناتوان می شویم. در جامعه این تصور را به وجود می آورند که جوان ایرانی غریزه جنسی ندارد، بلکه غریزه ازدواج دارد. در صورتی که فرد باید برای داشتن یک حیات طیبه جنسی آموزش ببیند.
این پژوهشگر جامعه شناسی فرهنگی در مورد حیات طیبه جنسی معتقد است:
در جامعه اما آموزش جنسی داده نمی شود، بنابراین فرد به سمت بازار سیاه آن کشیده می شود. در این شرایط کودکان ممکن است در معرض سوءاستفاده جنسی قرار بگیرند که تبعات روانی گسترده ای دارد و ممکن است قربانیان بعدها خودشان به یک متجاوز تبدیل شوند. مربی و خانواده نیز با بلاهت و ساده لوحی واکنش نشان می دهد که اگر در موردش صحبت نکنند، همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود.
همچنین در این جامعه تصور می شود که امر جنسی بعد از ازدواج موضوعیت خود را از دست می دهد و همه سیاست ها برای تشکیل چهارچوبی به نام خانواده است. اما فرد ممکن است حتی بعد از ازدواج هم نتواند امور جنسی اش را به درستی مدیریت کند. آیا انحرافات جنسی فقط محدود به افراد مجرد هستند؟ افرادی از قشر مذهبی ما نیز دچار لاقیدی جنسی است.
بخشی از حیات طیبه جنسی این است که چه سیاستی را بر بدن خود اعمال می کنیم که با کل فرهنگ جنسی- جنسیتی ارتباط دارد اما ما آن را به سیاست اجتماعی تقلیل داده ایم. روان شناسی اجتماعی بدین معناست که در نقش های خود چه حس ذهنی و جسمی را احساس، و آن را مدیریت می کنیم؟ امروزه گفته می شود افراد جامعه بدون توجه به این که در خلوت خود چه مشکلات جنسی دارند، با حجاب به خیابان بیایند. روی انحرافات جنسی زنان بیشتر از مردان تاکید می شود، در صورتی که این انحرافات با هم به وجود می آیند.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.