X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
محمد جواد رودگر[1]
چكيده
آزادي معنوي لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و عقل و اراده بر محور فطرت مباني آزادي انسان در آموزه هاي وحياني است. آزادي در يک تحليل مفهوم شناسانه و پديدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادي دروني = معنوي؛ ب) آزادي بروني = آزادي اجتماعي.
آزادي اجتماعي يا بروني، مبتني برآزادي دروني يا معنوي است و تفکيک آنها از هم خسارت بار و جبران ناپذير است. در نوشتار حاضر، مفاهيم و مباني آزادي و سپس اقسام آزادي بررسي شده و آن گاه آزادي معنوي براساس آيات و احاديث مورد کاوش و پردازش واقع شده و نتيجه بحث ها اين شده است که آزادي معنوي، زيربناي معرفت و محبت الهي و تصعيد تکاملي انسان است که تنها بر اساس انسان شناسي اسلامي، صورت جامع و کامل پيدا مي کند و آموزه هاي وحياني، دستورالعمل هاي ديني، ارزش هاي اسلامي، عقلانيت و اعتدال، سرمايه هاي سلوکي انسان معناگر خواهند بود.
در بخش ديگر مقاله از عوامل و موانع آزادي معنوي در اسلام بحث مي شود که دين و شريعت منبع اصلي آنها بود و از ديدگاه عالمان و حکيمان الهي نيز بر اساس اشعارشان مقوله آزادي تحليل و ارزيابي شد.
آنچه در بحث از آزادي معنوي، مهم وسرنوشت ساز است اينکه انسان به فطرت خويش برگشته به خود آگاهي و خوديابي نايل شود و عقلِ آزاد و دل بيدار و بينا يابد تا عزت و کرامت نفس يافته و در عرصه اجتماع و سير و سلوک معنوي بتواند تکامل يابد و به خودسازي و جامعه سازي اهتمام يابد
واژگان کليدي
آزادي، فطرت، معرفت نفس، مراقبت نفس، آزادي معنوي و اجتماعي
[1]. استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج، مرکز تحقيقات علوم انساني ـ اسلامي.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.