X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اخلاق» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
رهيافتهاي معنا گرايانه در اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار
محمد هادي طلعتي[1]
چکیده
اومانيسم از گرايش هاي پر نفوذ در تاريخ، تمدن و فرهنگ غرب است. ريشه هاي تاريخي اومانيسم به دوران باستان غرب باز مي گردد؛ اما در دوره رنسانس به گونه اي خاص و پس از آن تا به امروز در فرهنگ غرب مطرح بوده و چرخش هاي معنايي بسيار زيادي پيدا کرده است. دو نوع اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار از گرايش هاي مهم اومانيستي است که در تقابل با يکديگر قرار داشته است. با اين همه، رهيافت هاي معناگرايانه در هر کدام از آنها به گونه اي متفاوت مطرح شده است.
رهيافت هاي معناگرايانه در اومانيسم مسيحي در چارچوب و اصول مسيحي سامان يافته است. ديدگاه هاي اگوستين، اراسموس، کالون و لوتر در اين باره شايان ذکر است. معناگرايي در اومانيسم سکولار، فارغ از قيد و بند هاي ديني مخصوصاً دين هاي الهي سامان يافته است. اومانيسم سکولار گاه سمت وسوي الحادي يافته، انسان جاي خداوند را مي گيرد و معناگرايي بر حسب تعالي به سمت افق هاي جديد متعالي بدون وجود خداوند، تفسير و تعبير مي شود. ديدگاه هاي شلاير ماخر، بولتمان، تيليش، نيچه وسارتردر اين نوع اومانيسم قابل بررسي است.
واژگان کلیدی
اومانيسم، انسان گرايي، معنويت گرايي، مسيحيت، سکولار
[1]. پژوهشگر.
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.