X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اسلامی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار میشود.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
باسمه تعالی
گروه پژوهشی – آموزشی سفیر شناخت:همگام با گسترش علوم و فنون و افزایش سطح علمی و آگاهی مردم، تبلیغ در عرصه دین اسلام نیز، که در حال حاضر به صورت سنتی در حال اجراست باید به صورتی نو و جدید هم برای مخاطبین (مردم) بیان شود. به تعبیر دیگر در عصر کنونی باید نوعی همسنخی بین مخاطب و مبلغ ایجاد شود تا مبلغین عزیز بتوانند همسان با سطح فکری مخاطبین و به فراخور نیاز های فکری مخاطبین محتوای تبلیغی خود را به روز ارائه دهند .بی تردید موضوعات ضروری و پویا و جدید زیادی وجود دارند که نیازمند پشتوانه ای پژوهشی هستند ، که متاسفانه مورد غفلت واقع شده اند .سایت سفیر فرصت نوی است برای انتقال پژوهشهای نوین و استفاده بهینه از تجارب تبلیغی ، آموزشی و پژوهشی عالمان وارسته و ربانی در طول تاریخ دوران اسلامی به شایستگی با طرح موضوعات جدید و مبارزه با شبهات معاندین و غافلین این امر مهم را به انجام رسانده اند .در این فضای سایبری برآنیم تا فرصتی ایجاد شود تا پر محتواترین منبرهای تبلیغی در عرصه های گوناگون در اختیار مبلغین گرامی قرار بگیرد و همه ی فضلاء حوزوی بتوانند بهترین تحقیقات کاربردی و تولیدی و تجارب گرانسنگ خود را در زمینه های مختلف در معرض استفاده همسنگران فرهنگی خود قرار دهند .انتظار ما این است به نقطه ای برسیم که در عین حفظ آداب و رسوم تبلیغ سنتی ، موضوعاتی با گرایش قرانی روایی ، تربیتی ، روانشناسی و... در عرصه ی تبلیغ طوری هدف گذاری شوند که مشکلات روحی ، روانی ،فردی ،اجتماعی ، مخاطبین را از منظر دینی پاسخگو باشند و بطور کلی بتوان با طرح موضوعات کاربردی در اماکن تبلیغی راهکارهای دینی مناسبی بر مشکلات فردی ، خانوادگی و اجتماعی ارائه نمود و یا از بروز مشکلات جلوگیری نمود .باید فرصت انقلاب اسلامی ایران را در پیشبرد اهداف اسلامی – فرهنگی مغتنم شمرد و در کنار طرح و پژوهش موضوعات کاربردی به شکل ارائه نیز توجه وافی نمود ، در عصر و عرصه ی تبلیغات فراگیر نمیتوان از قالب ارائه بی خبر بود و به آن بها نداد .در گلستان حقایق دین مبین اسلام - که به حق و به برکت نظام مبارک اسلامی روحی تازه یافت - معارف و موضوعات بی بدیل زیادی یافت می شوند که در صورت ارائه در قالب ها و شیوه های جذاب و به فراخور نیاز سمعی – بصری مخاطبین ، می توانند بخش عظیمی از دغدغه های روحی و فکری مخاطبین را برطرف سازد .در گروه تحقیقاتی آموزشی سفیر با رویکرد آموزشی – پژوهشی به این موضوع نگاه شده است و موضوعات روشی مورد کنکاش قرار خواهند گرفت و مطمئنا از ارائه بهترین شیوه ها و ابزار های تبلیغی در راستای اهداف مان کوتاهی نخواهیم کرد و با طرح و ارائه این موضوعات در کنار مبلغین گرام خواهیم بود .
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.