X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
رهيافتهاي معنا گرايانه در اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار
محمد هادي طلعتي[1]
چکیده
اومانيسم از گرايش هاي پر نفوذ در تاريخ، تمدن و فرهنگ غرب است. ريشه هاي تاريخي اومانيسم به دوران باستان غرب باز مي گردد؛ اما در دوره رنسانس به گونه اي خاص و پس از آن تا به امروز در فرهنگ غرب مطرح بوده و چرخش هاي معنايي بسيار زيادي پيدا کرده است. دو نوع اومانيسم مسيحي و اومانيسم سکولار از گرايش هاي مهم اومانيستي است که در تقابل با يکديگر قرار داشته است. با اين همه، رهيافت هاي معناگرايانه در هر کدام از آنها به گونه اي متفاوت مطرح شده است.
رهيافت هاي معناگرايانه در اومانيسم مسيحي در چارچوب و اصول مسيحي سامان يافته است. ديدگاه هاي اگوستين، اراسموس، کالون و لوتر در اين باره شايان ذکر است. معناگرايي در اومانيسم سکولار، فارغ از قيد و بند هاي ديني مخصوصاً دين هاي الهي سامان يافته است. اومانيسم سکولار گاه سمت وسوي الحادي يافته، انسان جاي خداوند را مي گيرد و معناگرايي بر حسب تعالي به سمت افق هاي جديد متعالي بدون وجود خداوند، تفسير و تعبير مي شود. ديدگاه هاي شلاير ماخر، بولتمان، تيليش، نيچه وسارتردر اين نوع اومانيسم قابل بررسي است.
واژگان کلیدی
اومانيسم، انسان گرايي، معنويت گرايي، مسيحيت، سکولار
[1]. پژوهشگر.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.