X
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «فرهنگنامه فلسفه اسلامی» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
مرکز مدیریت حوزة علمیه قم
رسالة علمی سطح (4)
موضوع رساله
استاد راهنما
آیت الله هادوی تهرانی
استاد مشاور
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی بهبهانی
نگارنده
سال تدوین:
1386
چکیده:
پژوهشی که در پیش است، پژوهش علمی – تحلیلی است که مشتمل بر یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه است. در ابتدای پژوهش به مباحثی همچون تبیین موضوع، پیشینه، موضوع، ضرورت موضوع و... اشاره شد. بخش اول به مفهوم خاتمیت، ارتباط آن با عالم غیب و تفسیرهای مختلف خاتمیت پرداخته شد و به صورت کلی به دو رویکرد اشاره گردید: یکی رویکرد روشنفکر مآبانه از خاتمیت که اقبال لاهوری مبتکر آن است و افرادی همچون دکتر شریعتی، دکتر سروش و... از آن تبعیت کردند و دیگر رویکرد متداول، به اصطلاح روشنفکرانة سنتی است که مرحوم مطهری جلودار آن است. در این پژوهش به تبیین هر دو رویکرد پرداخته شد و به این نتیجه رسیدیم که در فلسفة خاتمیت، عقل به تنهائی نبوده، بلکه راز آن را باید در خود دین جستجو کرد؛ یعنی، هر دینی که از کمال و تحریف ناپذیری برخوردار باشد می تواند ادعای خاتمیت داشته باشد؛ این نظریه ای است که استاد هادوی تهرانی در کتاب مبانی کلامی اجتهاد به آن پرداخته است. چنین ویژگیها (کمال و تحریف ناپذیری) تنها در دین مقدس اسلام یافت می شوند؛ بنابراین دین اسلام می تواند دین خاتم باشد و نظریة جانشینی عقل به جای وحی و پیامبر، نظریه ای مردود و ناصواب تلقی می گردد.
بخش دوم به عناصر خاتمیت اشاره دارد؛ این بخش به بررسی عناصر خاتمیت براساس تفسیرهای مختلف پرداخته و به ویژگیهای دین خاتم به عنوان عناصر تشکیل دهندة خاتمیت، رضایت داده است.
در بخش سوم پژوهش به خاتمیت اسلام پرداخته شد؛ این بخش به ادلة خاتمیت؛ اعم از آیات قرآن، روایات، اجماع و فلسفة خاتمیت اشاره دارد. عناصر تشکیل دهندة خاتمیت عبارتند از: کمال و جامعیت دین، تحریف ناپذیری دین، بلوغ و رشد عقلی امت، دستیابی به تمام منازل فردی و اجتماعی و... مهم ترین چیزی که به این بحث جذابیت می بخشد، تحلیل عقلانی یا همان فلسفة خاتمیت است که همین جذابیت، نگارنده را بر آن داشت تا آن را موضوع رسالة خود قرار دهد. در همین بخش به جاودانگی اسلام و ارتباط آن با دیگر آموزه های همچون: جهانی بودن، جامعیت، کمال و کیفیت ارتباط آنها پرداخته شد و بیان گردید که اسلام به دلیل هماهنگی با فطرت بشری، برخورداری از آموزه های کمال آفرین و ... می تواند دین ماندگار محسوب گردد و تا ابد بشریت را کفایت کند.
در بخش چهارم به ردّ شبهات خاتمیت و جاودانگی اسلام اختصاص یافت؛ به خصوص شبهاتی که در جریان روشنفکری به آنها دامن زده می شود.
در جمع بندی و نتیجه گیری نهایی به این نتیجه رسیدیم که اسلام با وصف کمال و تحریف ناپذیری، دین خاتم است و پیامبر اسلام (ص) به سبب کمال بودن شریعتش، خاتم پیامبران است؛ چون راه نرفته ای را باقی نگذاشته تا پیامبر دیگری آن را بپیماید.
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.