X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
نشست علمی «پدر دختری» » از سلسله نشستهای «پدر دختری در آینه علم و دین ۲» با عنوان «تجربهخوانی پروندههای خاص» و با ارائه سرکار خانم دکتر محدثه کامیار و به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در ابتدای جلسه سرکار خانم دکتر کامیار، با اشاره به اهمیت نقش پدر در سلامت روان و اجتماعی دختران، خاطرنشان کردند که طی سالهای پژوهش میدانی خود در پروندههای دختران آسیبدیده - از زنان بزهکار تا زنانی که قربانی تعرض جنسی شدهاند - یافتهاند کیفیت رابطه پدر و دختر نقشی اساسی در شکلگیری رفتارهای اجتماعی و جلوگیری از بزهکاری دارد.
وی در ادامه افزود که اولین عاملی که بارها در پروندههای خود با آن مواجه شدهاند «غیبت پدر» است؛ چه در اثر طلاق یا جدایی و چه به دلیل عدم مشارکت عاطفی، که مطالعهای بینالمللی در سال ۲۰۱۲ نشان داده دخترانی که پدر را از دست میدهند یا رابطه ضعیفی با او دارند، بیش از دیگران در معرض رفتارهای ضد اجتماعی، فرار از منزل و روابط جنسی پرخطر قرار میگیرند. در بسیاری از مصاحبهها، دختران خود تصریح کردهاند که «اگر پدرم حضور داشت، هرگز به این راه کشیده نمیشدم» و این گواه اهمیت حمایت و حضور پدر در زندگی فرزندان است. وی افزودند که علاوه بر غیبت، «رابطه سرد یا پرتعارض» پدر با دختر نیز منجر به شکلگیری دلبستگی ناایمن میشود؛ دلبستگی اضطرابی که در آن رفتار پدر گاهی گرم و گاهی سرد است و دلبستگی اجتنابی که در آن پدر از نظر عاطفی طردکننده است. هر دو الگو، زمینهساز مشکلات عاطفی، خودتخریبی و بزهکاری در دختران است.
سرکار خانم دکتر کامیار سپس به معرفی الگوی «پدر مقتدر» پرداخت و تصریح کرد که تحقیقات نشان میدهد پدرانی که سبک تربیتی مقتدرانه - ترکیبی از محبت گرم و نظارت منطقی - دارند، مهارتهای حل مسئله، اعتماد به نفس و انتخاب همسالان مناسب را در دختران تقویت میکنند. در یک مطالعه سوئدی در سال ۲۰۰۹ مشخص شده دخترانی که رابطه صمیمی و حمایتگرانه با پدران خود داشتهاند، پنجاه درصد کمتر احتمال دارد قبل از هجده سالگی وارد بزهکاری شوند. ایشان تأکید کردند که کنترل بیش از حد همراه با محبت کم (سبک مستبدانه) یا آزادی مطلق بدون چارچوب، هر دو زیانبار است و خانوادههایی که هیچ مرز و قانونی برای رفتار فرزندان قائل نمیشوند، بیشترین آسیبدیدگی را تجربه میکنند.
در ادامه، دکتر کامیار به ذکر نمونههای عینی از پروندههای خاص پرداختند: دختری که پس از تعرض گروهی و از دست دادن والدین در سانحه گازگرفتگی، با یادآوری حمایتهای پدر مرحوم، توانست عزت نفس خود را باز یابد و مسیر بازگشت به تحصیل و استقلال را طی کند؛ و دختری که در چهارده سالگی بهدلیل تحقیر مداوم پدر، به گروه دزدی پیوست و سپس وارد بزهکاری جنسی شد. ایشان خاطرنشان کردند که این نمونهها نشان میدهد حتی یک پدر حمایتگر میتواند نقطه عطفی در زندگی فرزند باشد.
پس از آن، به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ داده شد. در پاسخ به سؤال «حد و مرز حمایت پدر تا کجاست؟»، استاد بیان کرد که حمایت واقعی به معنای «رهاسازی مطلق» نیست، بلکه باید اجازه تجربه و خطا همراه با چارچوبهای اخلاقی و نظارت هوشمندانه باشد. درباره «نشانههای اولیه آسیب» توضیح دادند که غیبت پدر، کاهش ارتباط کلامی، تغییرات خلقی ناگهانی و گرایش به رفتارهای پرخطر از جمله مهمترین هشدارهاست. همچنین برای «آگاهسازی دختران»، توصیه شد که پدران با گفتگوی صمیمانه و مداوم، ابراز محبت آشکار و ارائه مثالهای واقعی از پیامدهای آسیبهای اجتماعی، زمینه را برای پیشگیری فراهم کنند.
در پایان جلسه، سرکار خانم دکتر کامیار ضمن تأکید بر اهمیت تداوم این سلسله نشستها در فرهنگسازی نقش پدر، ابراز امیدواری کرد که یافتههای ارائهشده بتواند راهگشای خانوادهها و نهادهای آموزشی باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ