X
کتاب «دخترم چادر نمیپوشد» تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغهمندانی که بهترینها را برای دختران نوجوان و جوان خود میخواهند و دوست دارند در زمینه حجاب و عفاف نیز به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند.
«اطلس دینی اهل سنت ترکیه» تألیف مسعود صدر محمدی در مراسم اعطای جایزه پژوهشهای برتر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در بخش تألیف کتاب، حائز رتبه اول شد.
به بهانه مشغله فکری این روزهای جبهه انقلاب یادداشت | حمیدرضا فتحی
یادداشت: علی امینی نژاد
یادداشت: رضا طراوت
نشست معرفی کتاب جمعیت جان اثر سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار شد.
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوانهای «انسان فلسطینی و امکان رهایی» و «فلسطین و سلطه» توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار میشود.
یادداشت | محمد باغچقی (1)
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نشست چهاردهم از سلسله نشستهای علمی جمهوری اسلامی شناسی را با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار کرد.
تفاهمنامه همکاری بین پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و پژوهشکده زن و خانواده با هدف همکاری در امور پژوهشی، آموزشی، ارتباطات بینالملل و بهرهمندی از امکانات و توانمندیهای یکدیگر جهت تحقق اهداف مشترک به امضا رسید.
*
هادي وکيلي - پريسا گودرزي [1]
چکيده
در سال هاي اخير، موج توجه به عرفان ها و مشرب هاي معناگراي سکولار در جهان و کشور ما به شدت فراگير شده است. يکي از دلايل مهم عدم توانايي مسئولان براي مهار چنين پديده هايي، واقع گرا نبودن و نپذيرفتن شرايط حقيقي اجتماع و نظريه پردازي بدون پشتوانه آماري جنبش هاي نوپديد ديني ـ معنوي است.
منظور ما در اين بحث، آسيب شناسي علمي نوعي از دينداري است که واکنش هايي چون عرفان ها و مشرب هاي سکولار را سبب مي شود و همين طور آسيب شناسي روابط و مناسبات اجتماعي و فرهنگي است که ضايعه شناخت نادرست اسلام ناب محمدي(ص) را به وجود مي آورد و سبب غالب شدن گفتمان هاي غلط و افراطي ديني و ضد ديني در کشور مي شود.
نخستين مبناي نظري در اين جنبش ها بي شک، اومانيسم است. اومانيسم در اينجا به نيهيليسم و پوچ انگاري درباره فلسفه حيات انسان مي رسد و به انسان اجازه مي دهد که در اين وضع فاجعه آميز، هر چه مي تواند انجام دهد و دنيا در نهايت، بي معناست. در باب اقبال ايرانيان به جنبش هاي معناگرا از علل گوناگوني، مي توان سخن گفت که گاه برآمده از دل جريان کلي معناگرايي جهاني است که خود در واقع، معلول پديده جهاني شدن، رشد فناوري اطلاعات و سرعت دسترسي به منابع اطلاعاتي است و گاه اوضاع و احوال اقليمي فرهنگي و سياسي جامعه ايران، باعث بروز و بسط جريان هاي مزبور در آن شده است.
واژگان کليدي :جنبش نوپديد، معنويت مدرن، اومانيسم، سکولاريسم.
[1]. هادی وکیلی: عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي. پریسا گودرزی: پژوهشگر.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» به قلم الناز سادات قاسمی به زودی در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا» به قلم علیرضا نیکبین توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.