X
اهدای کتاب نه تنها یک عمل خیرخواهانه است، بلکه فرصتی برای ایجاد ارتباطات انسانی و فرهنگی است. این کار میتواند به دیگران کمک کند تا به کتابهایی که ممکن است خود به آنها دسترسی نداشته باشند، دست پیدا کنند و از خواندن آنها لذت ببرند.
کتاب «دخترم چادر نمیپوشد» تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغهمندانی که بهترینها را برای دختران نوجوان و جوان خود میخواهند و دوست دارند در زمینه حجاب و عفاف نیز به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند.
«اطلس دینی اهل سنت ترکیه» تألیف مسعود صدر محمدی در مراسم اعطای جایزه پژوهشهای برتر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در بخش تألیف کتاب، حائز رتبه اول شد.
به بهانه مشغله فکری این روزهای جبهه انقلاب یادداشت | حمیدرضا فتحی
یادداشت: علی امینی نژاد
یادداشت: رضا طراوت
نشست معرفی کتاب جمعیت جان اثر سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار شد.
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوانهای «انسان فلسطینی و امکان رهایی» و «فلسطین و سلطه» توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار میشود.
یادداشت | محمد باغچقی (1)
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نشست چهاردهم از سلسله نشستهای علمی جمهوری اسلامی شناسی را با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار کرد.
عَمرو بن عاص بن وائل [1]
نام و نسب او عمرو بن عاص بن وائل بن هاشم قرشى سهمى و به كنيه ى ابا عبدالله مشهور بوده است. بعضى نيز كنيه ى وى را ابومحمد نوشته اند. وى كه در مكه به دنيا آمد [2] ، يكى از شجاعان و زيركهاى عرب به حساب آمده است، و داراى دو برادر و يك خواهر بود [3] . عاص بن وائل پدر عمرو مى باشد كه يكى از مستهزيين است، يعنى از افرادى است كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) را مسخره و استهزا مى كرد، و چون اذيت و آزار پيامبر(صلى الله عليه وآله) را به نهايت رسانيدند، خداوند اين آيات را درباره ى آنها نازل فرمود:(فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ* إِنّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ* الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ) [4] ;«پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب،×كه ما ]شرّ[ ريشخندگران را از تو برطرف خواهيم كرد.× همانان كه با خدا معبودى ديگر قرار مى دهند. پس به زودى ]حقيقت را [خواهند دانست». پس از نزول اين آيات همه مسخره كنندگان به كيفر خود رسيدند; از جمله عاص بن وائل سوار بر خرش شد تا به طائف برود; در بين راه خواست پاى درختى پياده شود كه خارى به پايش رفت و سبب مرگش شد. [5] عاص بن وائل در اسلام به ابتر معروف شد زيرا پس از مرگ قاسم و عبدالله، فرزندان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به قريش گفت: «به زودى اين مرد ابتر مى ميرد و چون فرزند پسر ندارد نامش از زبان ها مى افتد.» پيامبر(صلى الله عليه وآله) از اين سخن ناراحت شد و خداوند براى خشنودى رسولش سوره ى كوثر را فرستاد و دشمنش را ابتر خواند. [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:رحمان فتاح زاده
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1184; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 741 و الاصابه، ابن حجر 4 : 538.
[3]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 1184 و اسد الغابه، ابن اثير 3 : 741.
[4]. حجر : 96- 94.
[5]. السيرة النبويه، ابن هشام 1 : 409 و الانساب الاشراف، بلاذرى 1 : 139.
[6]. السيرة النبويه، ابن هشام 1 : 393; الطبقات الكبرى، ابن سعد 1 : 85 و الانساب الاشراف، بلاذرى 1 : 139.
[7]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» به قلم الناز سادات قاسمی به زودی در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا» به قلم علیرضا نیکبین توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.