X
نشست معرفی کتاب جمعیت جان اثر سمیه سادات موسوی و سیده زهرا موسوی به همت کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار شد.
هفتمین و هشتمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوانهای «انسان فلسطینی و امکان رهایی» و «فلسطین و سلطه» توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک)» دومین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار میشود.
یادداشت | محمد باغچقی (1)
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام نشست چهاردهم از سلسله نشستهای علمی جمهوری اسلامی شناسی را با حضور مدیران فرهنگی کشور برگزار کرد.
تفاهمنامه همکاری بین پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و پژوهشکده زن و خانواده با هدف همکاری در امور پژوهشی، آموزشی، ارتباطات بینالملل و بهرهمندی از امکانات و توانمندیهای یکدیگر جهت تحقق اهداف مشترک به امضا رسید.
پنجاهودومین نشست اساتید برجسته حوزه فرق و مذاهب با حضور مدیرکل جدید ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در سالن جلسات شهید زینالدین ادارهکل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام قم
نشست نقد و بررسی کتاب «آسیبشناسی نقد وهابیت» نخستین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) با ارائه حجتالاسلام احمد علیداد و نقد حجتالاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی برگزار شد.
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام از تأسیس حوزههای مطالعاتی ایدهمحور و معطوف به راهگشایی برای انقلاب اسلامی در این پژوهشکده خبر داد.
یادداشت | حمیدرضا باقری
یادداشت | حبیب الله اسداللهی
«این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» این جمله امام خمینی (ره) مرا بهمرور و تأمل در رفتارهای مذهبی مردم قم در ماه محرم و صفر واداشته است. این روزها وقتی از خیابانهای اطراف حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) گذر میکنم، دستههای عزاداری متفاوتی مرا به خود جلب میکند. در شب سوم شهادت امام حسین (علیهالسلام) دستهای از زنان بیل به دست را دیدم که به نماد زنان بنیاسد در خاکسپاری بدنهای مطهر شهدای کربلا به سمت حرم فاطمه معصومه (سلامالله علیه) در حال حرکتاند. در این دسته عزاداری و جاهای دیگر، بارها دیدهام افرادی لباس شیر پوشیده و بر تختهای چوبی سوارند و بر سر مردم کاه میریزند. در همین ایام دسته عزاداری بزرگی را دیدم که در حال تشییع دهها تابوت نمایشی هستند و جمعیت بسیاری پشت سر آنها در حال حرکتاند. دسته عزاداری بزرگ دیگری که نمایش قابلتوجهی از علمهای کوچک و بزرگی است که جوانان تلاش میکنند قدرت خود را در بلند کردن آنها به نمایش بگذارند. این روزها هیئتهای عزاداری زیادی را میبینم که در آنها افرادی با لباسهای قرمز و با صورتهای زشت و وحشتناک گریم شده، سعی میکنند زشتی و پلیدی شمر و دار و دستهاش را به نمایش بگذارند. از آنطرف مردان چادر به سر کرده با پوشیه و دختربچههای کوچک با چادرهای خاکی، پاهای برهنه و دستهای بستهای را میبینم که کشانکشان در حال کتک خوردن زیر دستوپای دار و دسته شمر ملعون هستند؛ اما عجیبتر هیئت بزرگی که با دهها شتر آذینشده و نمادی از کاروان اسرای کربلا را میبینم که از خیابانهای دور و نزدیک در حال به سمت حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) هستند و چه راه بندان و ترافیک عجیبی از ماشینها در شهر ایجاد کردهاند.
اما همه تصویر این نیست؛ اینجا قم، شهر مجتهدان، عالمان دین، مراجع تقلید جهان، فیلسوفان، عارفان و محدثان و متکلمان است. این روزها جایجای شهر مملو از بنرها و آگهی نماهای بزرگی است که در حال تبلیغ خطیبان و سخنرانهای تحلیلگر واقعه عاشورا از منظرهای مختلف است. اینجا شهر پژوهشگاهها و اندیشکدههای تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی است که صدها طلبه و دانشگاهی فاضل در حال پویشگری و تعمق در حوادث تاریخی و اجتماعی است.
احساس میکنم اینهمه تفاوت بین رفتار مردم در سبک آیینی عزاداریها و کنشگری عالمان فرهیخته دینی در شهر قم تناسبی ندارد؛ مردم راه خودشان را میروند و عالمان و فرهیختگان مسیر خود. شاید قرار نیست ذرهای از آنچه گفته و پرداخته میشود در سلوک مذهبی مردم جا باز کند.
این روزها هزاران زن و کودک در غزه به شهادت میرسند؛ اما دستههای عزاداری شهر قم، برای نمایش ظلم در کربلا، دسته زنان و دختران دستبسته و در حال کتک خوردن به راه میاندازند!! شمرهای زمان در فلسطین مظلوم، زنان، مردان و کودکان را با فجیعترین وضعیت به شهادت میرسانند؛ اما در شهر عالمان دینی برای نمادسازی هنوز عدهای لباس شمر به تن میکنند!!
در روز شهادت علمدار و رهبر مقاومت «اسماعیل هنیه» هنوز مردم در حال گریه بر مرد شتر سوار با عمامه سبز و پوشیه سفیدی هستند و هیچ عکس بلکه یاد و نامی از علمدار و رهبر مقاومت دیده نمیشود.
آری اینجا شهر قم است. مردم هنوز دوست دارند، شمر مرده 1400 سال پیش را زنده کنند و در خیابانها به آن لعنت کنند؛ اما به شمرهای زمان کاری نداشته باشند.
نمیدانم تقصیر کمتوجهی عالمان دینی در تبیین است یا فاصله روحانیت از مردم در ابعاد مختلف سبک زندگی است؛ اما به نظرم بعید است با این جنس مناسکزدگی خالی از معنا «اسلام در محرم و صفر زنده بماند».
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» به قلم الناز سادات قاسمی به زودی در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا» به قلم علیرضا نیکبین توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «شخصیتهای مسیحی» تألیف محمدصادق احمدی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.