X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
دانشگاه باقر العلوم (ع)
پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی
عنوان :
اصلاحات اجتماعی سیاسی در جمهوری اسلامی
از دیدگاه مقام معظم رهبری
ا ستاد راهنما :
جناب آقای دکتر غلامرضا بهروز لک
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر محمد تقی آل غفور
دانشجو:
احمد ترابی سرند
1387
چکیده:
اصلاحات و روحیه اصلاح طلبی از ویژگی های هر جامعه پویا می باشد که اگر جامعه ای درک صحیحی از مقوله اصلاحات پیدا کند و سعی در روزآمد ساختن و رفع معایب حوزه های مختلف داشته باشد بهتر می تواند کارآمد بود و پاسخگوی بهتری برای نیازهای مردم جامعه باشد مقوله ی اصلاح و اصلاح طلبی در مقاطع مختلفی از تاریخ در جامعه ی ما مطرح شده، اما حال به دلیل شرایط تاریخی، اجتماعی – سیاسی ایران یا به خاطر مبهم بودن مفهوم اصلاحات و اصلاح طلبی نزد روشنفکران ایرانی، باعث شده است که درک صحیح و واحدی از مقوله ی اصلاحات صورت نپذیرد. سعی ما در این نوشتار بر آن است که با توجه به نظریه ی بحران و منطق درونی توماس اسپریگنز، مفهوم اصلاحات اجتماعی – سیاسی را در اندیشه مقام معظم رهبری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. به نظر می رسد که هر چه بیشتر به مبانی و ابعاد اصلاحات پرداخته شود و برداشت صحیحی از مقوله اصلاحات صورت گیرد که مبتنی بر آموزه های اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه ما باشد، می تواند توان مضاعفی را برای رشد و پیشرفت و توسعه در جامعه میسر سازد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شخصیتی اسلام شناس بوده و شناخت و اشراف کافی به مسائل سیاسی و اجتماعی، تاریخ و فرهنگ جامعه دارند، لذا می توان از نظرات ایشان به عنوان نخبه فکری و همچنین نخبه اجرایی استفاده نمود.
ما در این پایان نامه به دنبال این مهم هستیم که دریابیم با توجه به شرایط اجتماعی – سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته، الگوی مطلوب اصلاحات اجتماعی – سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مقام معظم رهبری چیست؟ و فرضیه پژوهش از این قرار است که مقام معظم رهبری با نفی الگوی اصلاحات اجتماعی – سیاسی غرب بر اصلاحات اسلامی که مبتنی بر آموزه های اسلامی (محوریت حاکمیت الهی، شریعت، الگوی حکومت علوی، ولایت فقیه و حضور فعال مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی) تاکید می کنند.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.