X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
وی افزود: از اهداف این پروژه شناخت خلاء ها و داشته های موجود در محصولات تولید شده درحوزه دین است که منتج به شناسایی خلاء های مخاطبین جامعه در دریافت محتواهای الکترونیکی دینی خواهد شد. بنابراین فرآورده های آن می تواند بعنوان مبنای تصمیم سازی در توسعه فرهنگ دینی مورد استفاده قرارگیرد.
کریمخانی تصریح کرد: این پروژه از دو فازاصلی تشکیل شده است: در فاز اول پروژه، پس از شناسایی و گردآوری داده های مرتبط و فراوری تولید شناسنامه برای نرم افزارهای دینی تولیدشده شده در کشور، فرآیند طبقه بندی مناسب و دقیق نرم افزارهای شناسایی شده در زمینه های موضوعی، نوع محتوا، کاربری، نوع ارائه و گستره مخاطبین و... انجام گرفته است. آنالیز نمونه های موفق و ناموفق و ارزیابی کمبودها در هریک از زمینه های تحلیلی فوق منجر به تولید گزارشات و نقشه کامل داشته ها درحوزه نرم افزارهای دینی شده است.
مدیر فن آوری اطلاعات پژوهشکده گفت: درمرحله دوم این پروژه، هدف، تولید سامانه بانک اطلاعاتی تحت وب برروی اینترنت جهت استفاده عمومی و تخصصی است. در این طرح با توجه به اطلاعات جامع جمع آوری و تولید شده امکان جستجو در بین نرم افزراها براساس هریک از فیلدهای شناسنامه نرم افزارها برای عموم و متخصصین جهت یافتن نرم افزارمورد نیاز خود فراهم می شود.
وی اظهار داشت: این سامانه بگونه ای طراحی می شود که هریک از تولید کنندگان نرم افزارهای دینی می توانند با مراجعه به این سایت و یا از طریق پژوهشکده اقدام به اصلاح و یا معرفی نرم افزارهای جدید خود نمایند. بدین صورت علاوه برمعرفی نرم افزارهای خود درفضای اینترنت به استفاده کنندگان نهایی، امکان بسیار خوبی جهت بررسی کمبود ها در این حوزه برای محققان، تولید کنندگان فراهم می آید.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.