X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
مدیر گروه جنبشهای نوپدید پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بررسی کرد؛
چیستی جنبش های نوپدید دینی درمقاله ای باعنوان "در باب چيستي جنبش هاي نوپديد ديني"
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)- محمد حسین کیانی مدیر گروه جنبشهای نوپدید پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در مقاله ای با عنوان "در باب چيستي جنبش هاي نوپديد ديني" به بحث در مورد ماهیت و چیستی این جنبش ها پرداخت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): محمد حسین کیانی مدیر گروه جنبشهای نوپدید پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در این مقاله که در فصلنامه آينه معرفت دانشگاه شهید بهشتی به بحث در مورد ماهیت و چیستی این جنبش ها پرداخت.
وی گفت: در اين مقاله، تعريف جديد و كاملي، مبتني بر تعاريف گذشته از «جنبشهاي نوپديد ديني» ارائه مي شود. نگارنده هر چه ضرورتهاي ارائه چنين تعريفي را در سر مي پروراند، درمي يابد كه هر ضرورتي در دل خود با چالشي بزرگ دست به گريبان است. با اين همه، به بررسي و تنظيم تعاريف گذشته مي پردازد و مبتني بر روش «تعريف با تحليل مضمون» و «تعريف با ارجاع به مصداق» دو تبيين متفاوت از جنبشهاي نوپديد ديني را فراهم ميآورد.
کیانی افزود: این مقاله در آخر نشان مي دهد كه براي درك چيستي جنبشهاي نوپديد ديني تنها دو راه وجود دارد. ارائه تعريف خاص و موردي ناظر به پاره اي از جنبشهاي معنوي، كه مي تواند گروه نمونه را به خوبي تبيين و روشن سازد لكن فاقد جامعيت بر مصاديق خارجي است و ديگري ارائه تعريف عام و كلي ناظر به قدر متيقن هاي فرقه اي. اين گزينه كه چيزي جز ادغام دو روش تحليل مضموني و ارجاع به مصداق نيست، در تلاش براي اثبات جامعيت بر مصاديق خارجي قابل تقدير است و به خوبي مي تواند بسياري از چالشهاي ارائه تعريف را به نحو قابل قبولي پاسخ گويد.
گفتنی است این مقاله در شماره 31، سال دهم، تابستان 1391 فصلنامه آينه معرفت که فصلنامه پژوهش هاي فلسفه و كلام اسلامي داراي رتبه علمي - پژوهشي (علوم انساني) است منتشر شده است.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.