X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، حجتالاسلام محمد زارعي گفت: دايرةالمعارف صحابه پيامبر (ص) يكي از كارهاي پژوهشگاه باقرالعلوم (ع) است كه در آن علاوه بر استفاده از كتاب «عالمي دامغاني» كه در آن 240 تن از صحابه را نام برده از 250 منبع ديگر نيز استفاده شده و تعداد صحابه را به 300 نفر افزايش دادهايم. وي اضافه كرد: در اين دايرةالمعارف هفت جلدي كه جلد 3 و 4 آن آماده شده و در آينده نزديك روانه بازار ميشود، صحابه را با نگاه و رويكردي شيعي مورد بررسي قرار دادهايم. معاون پژوهشي پژوهشكده علمي كاربردي باقرالعلوم (ع) خاطرنشان كرد: جلد اول اين دايرةالمعارف اختصاص به اهل بيت (ع) دارد و در جلد دوم نيز شرح حال افرادي همچون اباذر و سلمان بررسي شده است. اين استاد حوزه پيرامون سطح پژوهش در حوزههاي علميه اظهار داشت: بحث پژوهش و تحقيق در حوزههاي علميه يكي از مباحثي است كه تنها مربوط به امروز نيست بلكه مقولهاي است كه از ابتدا جزو دغدغههاي عالمان ديني بود و همواره از طريق تفحص و تحقيق مشكلات علمي، فرهنگي و مذهبي جامعه را برطرف ميكردهاند. وي گفت: اگر ادوار زماني را در نظر بگيريم، بحث پژوهش و پژوهشگر، دستخوش تغيير نگاههاي عمدهاي شده است كه امروز به درجهاي رسيده كه همگان براي اين مقوله ارزش قائل هستند. معاون پژوهشي پژوهشكده باقرالعلوم (ع) با بيان اينكه اگر بخواهيم به واقعيتها و آن چيزي كه ما را به مقصد برساند، دست يابيم، راهش تحقيق و پژوهش بر اساس اصول تعيين شده است، تصريح كرد: حوزه علميه بايد نسبت به امر پژوهش يك جايگاه والاتر و ويژهاي در نظر بگيرد تا اين كار بتواند مشكلات موجود در اين زمينه را حل كرده و راهكار ارائه دهد. وي لازمه يك پژوهش خوب را تربيت پژوهشگر توانمند دانست و گفت: بايد حوزههاي علميه ما نسبت به تربيت پژوهشگران خوب، با فكر فعال و پويا كه بتوانند به صورت عيني فكر خود را تحقق بخشند، به صورت جدي اقدام كنند، چراكه در شرايط فعلي جايگاه پژوهش در حوزه ويژه نيست. حجتالاسلام زارعي گفت: پژوهش امر بسيار والايي است كه بايد اهميت بيشتري براي آن قائل شد، چراكه پژوهش است كه ميتواند مشكلات جامعه را حل كند. وي يادآور شد: امروزه جايگاه پژوهش در حوزههاي علميه ما نسبت به ادوار گذشته بهتر شده است، اما بايد بهتر از اين نيز باشد. اين استاد حوزه با تأكيد مجدد بر اينكه يكي از لازمههاي تقويت امر پژوهش تربيت پژوهشگران تواناست، گفت: امروزه در حوزههاي علميه با وجود اين كه استعدادهاي بسيار خوبي وجود دارند كه ميتوانند تبديل به يك پژوهشگر خوب و توانا شوند، اما به دليل اينكه ميدان پژوهش براي آنها خيلي فراهم نيست، نميتوانند خود را نشان داده و رشد كنند. *پژوهشها كاربردي و عملياتي باشد وي در مورد پژوهشهايي كه تاكنون در حوزههاي علميه صورت گرفته و اينكه اين پژوهشها تا چه ميزان توانسته نيازها را برآورده كند، گفت: پژوهشها بايد كاربردي و عملياتي باشند تا بتوانند مشكلات جامعه و انتظارات را برطرف كنند. زارعي گفت: امروز بخش عظيمي از پژوهشها، پژوهشهاي توليد دانشي است كه اين جنبه اگرچه خوب است اما بايد به جنبه كاربردي علوم هم توجه كرد. معاون پژوهشي پژوهشكده باقرالعلوم (ع) گفت: پژوهشي را ميتوان مفيد دانست كه در پايان آن پژوهش كاربردي ارائه شده باشد تا بتوان با تكيه به آن مشكلي را برطرف كرد. وي در بيان مقايسه سطح پژوهش در حوزه امروز و حوزه گذشته گفت: علماي سابق كه زندگي خود را وقف تحصيل، نوشتن، كار و پژوهشي ميكردند و كتابهايي بسيار غني مينوشتند كه اين سيره سلف در حال حاضر بسيار گستردهتر از گذشته دنبال شده و موضوعات آن بسيار متنوعتر است، اما بايد گفت پژوهشهاي امروز از عمق محتوايي كه در پژوهشهاي گذشته وجود داشت، برخوردار نيست.انتهاي پيام/آ30/ح
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.