معرفی کارگروه مطالعات اجتماعی

Image
Image

این کارگروه با تمرکز بر بازخوانی و بازسازی اندیشه اجتماعی انقلاب اسلامی به خوانش مسائل اجتماعی ایران و به ویژه عدالت از سه زاویه تراث دینی، مطالعات اجتماعی و کنشگری عدالت می پردازد . کمک به شکل گیری بنیانهای قوی فکری برای عدالت خواهی و نیز آینده عدالت از دغدغه های این کارگروه است.

  • برنامه ریزی و طراحی اقدامات آینده کارگروه
    1. کارگروه ایده پردازی

مقابله هوشمندانه با تهاجمات فرهنگی که متکی بر فناوری های ارتباطی و رسانه ای روز به روز در حال گسترده شدن است، نیازمند به صحنه آوردن ظرفیت‌های موجود و بهره مندی از نیروهای فهیم و پر انگیزه و بهره‌گیری از اندیشه‌ها، روش‌ها و ابزارهای کارآمد و مؤثر است. مساله ای که مجموعه ی فرهنگی سازمان تبلیغات را برای به سرانجام رساندن رسالت بسیار مهم خود نیازمند نوآوری در ادبیات و روش برای عرضه فکر و فرهنگ و معارف اسلامی می کند.

نوآوری در ادبیات و روش برای مقابله هوشمندانه با تهاجمات فرهنگی نیازمند تسلط به شیوه های جدید جنگ فرهنگی دشمن و همچنین خلاقیت در نبردهای فرهنگی است. هرچند در این زمینه محدودیتهایی وجود دارد اما به صحنه کشاندن عنصر خلاقیت نخبگان جبهه فرهنگی انقلاب و فرصت بروز خلاقیت و ایده پردازی برای جوانان انقلابی فرصتهای بی نظیر و ظرفیت های پایداری را برای انقلاب اسلامی پدید خواهد آورد.

پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) به عنوان پشتیبان علمی و پژوهشی سازمان تبلیغات در راهبری زیست بوم تبلیغ و نقش‌آفرینی مؤثر در با‌زمهندسی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور، می تواند با ایجاد ظرفیت اندیشه ورزی و ایده پردازی خلاقانه به ارائه ی طرح های نوآورانه و طراحی نرم افزارهای فرهنگی بپردازد. پژوهشکده می تواند نیازهای میدانی و راهبردی سازمان تبلیغات را پشتیبانی کرده و ساختار اندیشه ورزی و عقلانیت را به عنوان بازوی فکری و قوه هدایتگر با رویکرد حل مسائل سازمان پایه گذاری کند.

نوآوری در ادبیات و روش، برای حل مسائل واقعی موجود در جامعه و حکومت لزوما با پژوهشهای آکادمیک میسر نمیشود، به این معنی که مسائل فرهنگی اجتماعی صرفا مسائل نظری و تئوریک نیستند، بلکه برخاسته از نیازهای واقعی در فضای روز جامعه می باشند. اگر چه روند کلی ایده ها متکی بر مسائل واقعی اجتماعی و شامل راه حلهای قابل اجراست، اما گاهی لازم است یک بنیان تئوریک برای حل پژوهش مورد نظر انجام شود که طبیعتا یک کار فرعی بوده و زمینه تحقق عینی پژوهش ها است.

بر این اساس هدف اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی پژوهشکده، تحقق پژوهش های انجام شده با ارائه محصول به جامعه اجرایی (مسئولان) با ابزار گزارشات راهبردی، بسته های سیاستی، پیشنهادها و راهکارهایی برای حل مسائل عینی با تکیه بر اقناع مسئولان است. البته امید است متولیان میدانی در سازمان تبلیغات توجه کافی را به نیاز به امر پژوهش را در این زمینه جدی تر بگیرند.

الف)کمک به طراحی‌ها و سیاستگذاریهای سازمان تبلیغات اسلامی

ب)تحلیل‌هاو گزارش‌های راهبردی در مسائل فرهنگی- تبلیغی روز

ج)ایده‌پردازی‌های خلاقانه در حیطه فعالیت‌های نوآورانه اجتماعی و فرهنگی

د) بازآفرینی خلاقانه و راهبردی پژوهش ها به سمت سازمان و نهادهای فرهنگی

  • اقدامات صورت گرفته
  1. ایده­ کلان و مادر در مطالعات زنان
  2. چرخش نسلی و آینده رهبری حوزه علمیه
  3. ایده هایی برای رمضان کرونایی
  4. راهبردهای، همگرایی مردم و روحانیت
  5. ایده­ی تاسیس مراکز مشاوره پشتیبان امامان محله در سازمان تبلیغات اسلامی
  6. ایده­هایی برای اربعین کرونایی 99
  7. مسائل و اولویت­های پژوهشی مطالعات زنان
  8. ایده اداره فرهنگ در ایران معاصر
  9. با اسوه­های تبلیغ، نکوداشت مرحوم سید خادی خسروشاهی
  10. رؤیای ایرانی
  11. مدل ارزیابی (وی او دی­) ها
  12. راهبردهای، همگرایی مردم و روحانیت
  13. بررسی محتوایی و شناختی سینمای ایران در سالهای 97 تا 99
  14. نشست نقد و بررسی ایده و محتوای راهیاری
  15. روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی
  16. ایده اقتصاد هیأت
  17. دولت تأویل­گر رؤیای اجتماعی
  18. نسبت نیروهای انقلاب با پرسش ها و چالش­های انقلاب اسلامی
  19. ایده پردازی اربعین کرونایی
  20. ایده های مطرح شده در رویداد اربعینی روشنا
  21. آشنایی با جامعه اندیشکده­های ایران
  22. نشست مشترک با کارگروه مطالعات زنان مرکز پژوهشهای مجلس
  23. الگوی مدیریت امرجنسی در دانشگاه­ها
  24. نشست بررسی جهان پساکرونا
  25. طرح تأسیس مراکز مشاوره
  26. ایده­هایی برای عزاداری محرم 99
  27. ایده­های برای رمضان کرونایی (چالشها و راهکارها)
  28. برداشتهای ساستی از محرم کرونایی
    1. کارگروه اخلاق و تربیت دینی

کارگروه ديگري که در ابتداي راه قرار دارد و مطالعات پايه آن در آغاز مسير است، کارگروه «پاسخگوی کاربردی به مسائل تربیتی مورد نیاز خانواده ها» با هدف وصول به تقویت و تحکیم نظام خانواده و تربیت فرزند با رویکردی قرآنی و مبتنی بر آیات و روایات و براساس دانش روز در صدد حل مسائل نظام خانواده است.

  • اقدامات در دست انجام:
  1. تالیف کتاب مامان نمی خواهم حجاب داشته باشم! (چگونه دختر نوجوان/جوان خود را تشویق به حجاب و چادری کنیم؟
  2. فرزند نوجوانم به شدت به بازی با گوشی همراه اعتیاد پیدا کرده و در همه اوقات غرق در بازی است؛ چگونه او را از این مشکل نجات دهم؟
  3. دلت پاك باشه
  4. کتاب تربیت اخلاقی
  5. کتاب تربتیت جنسی کودکان براساس آیات و روایات
  • اقدامات آینده:

الف-موضوعات مربوط به اخلاق فردي

1-نقش عقلانيت در رشد اخلاقي و تربيت

2-خود مديريتي اخلاقي و تربيتي

3-نسبت هوش هيجاني و عقل عملي در اسلام

4-تفكر و تدبر دو راهبرد فراموش شده در رشد اخلاقي و تربيتي

5-تبيين روابط متقابل ابعاد وجودي انسان و نحوه تاثير هر كدام در رشد يا انحطاط بعد ديگر

6-خدا آگاهي خود آگاه در روند تربيت اخلاقي

7-كاركردهاي اخلاقي و تربيتي محبت و ولايت

ب-زن و خانواده

1-راهکارهای بهره مندی از آموزه های اخلاقی مکتب اهل بیت علیهم السلام در تحکیم خانواده ها

2 -بررسی راهکارهای اقبال دانشجویان به حجاب و عفاف

3-آسیب شناسی مجالس عروسی از دیدگاه اسلام

4- نقش تربیتی همسران طلاب در نظام خانواده (یا در رشد معنوی و اخلاقی آنان)

5- تحلیل تربیتی و اخلاقی خطابهای جنسیتی در قرآن کریم

6- روشهای تربیتی ارتقاء اخلاقی و معنوی خانواده های طلاب

7- مشکلات اساسی در زندگی خانوادگی طلاب: علل و راهکارها

8- مادر شایسته از دیدگاه اسلام و روانشناسی

9-تقابل تربیت اسلامی و تربیت فیمینسمی دوجنسیتی

10- نقش چهار فضیلت راهبردی در تحکیم روابط همسران (تبیین دینی و علمی تاثیر صبر -مدارا-امید-گذشت در استحکام روابط همسران)

11-راهکارهای پیشگیری از نفوذ تجمل گرایی و مادیگرایی در خانواده

12-روش های نهادینه کردن حجاب و عفاف در خانواده

13-راهکارهای ارتقاء دین داری و استحکام خانواده

14-آثار و برکات افزایش جمعیت در خانواده

15 سبک زندگی اسلامی در سیره امام خمینی (ره )بعد خانوادگی

16-تاثیر اخلاق اسلامی در ارتقا توانمندی های شهروندی