پیش شماره دوم فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش نامه تربیت تبليغي»توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد؛

پیش شماره دوم فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش نامه تربیت تبليغي»توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد؛

روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السلام)- سردبیر مجله تخصصی پژوهش نامه تربیت تبلیغی از انتشار پیش شماره دوم این فصلنامه علمی – تخصصی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السلام): امید نیکداد با اعلام این خبر گفت: پیش شماره دوم فصلنامه علمی – تخصصی «پژوهش نامه تربیت تبليغي» وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و به مدیر مسئولی دکتر حسین قشقائی منتشر شد.

وی در مورد عناوین مقاله های این شماره گفت: "امپرياليسم رسانه ، چالش ها و بايدهاي تربيتي" نوشته رحيم دهقان سيمكاني است. وی در این مقاله آورده است: فقدان سواد رسانه اي از يك سو و تأثير امپرياليسم رسانه اي از سوي ديگر، زمينه را براي به چالش كشيدن ارزش ها و بايدهاي اخلاقي و تربيتي فراهم ساخته است. استفاده از شيوه هاي هنري در رسانه ها به منظور گسترش دادن ارزش هاي اخلاقي، پرهيز از به كارگيري نمادهاي فرهنگ هاي بيگانه و همچنين تأكيد بر جنبه هاي غيراخلاقي و ناسالم فرهنگ هاي غيراسلامي در رسانه ها از جمله اقداماتي است كه مي توان در مقابله با امپرياليسم رسانه به كار بست.

این مدیر پژوهشی در ادامه با اشاره به مقاله "بررسي تأثير رسانه ها بر تربيت و رشد كودكان و نوجوانان" نوشته زهره سعيد و دكتر محسن فراهاني خاطر نشان کرد: امروزه رسانه ها به عنوان يكي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار كودكان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي هستند. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و رشدِ شناختي و اجتماعي كودكان رابطه معنا داري وجود دارد؛ امّا بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و رشد عاطفي و رواني كودكان رابطه معنا داري وجود ندارد.

نیکداد با ارائه توضیحاتی در مورد مقاله "آثار تربيتي انيميشن هاي غربي بر تربيت كودكان" که باتلاش  زهره باقري نژاد به رشته تحریر در آمده است، گفت: كودكان به دليل تلقين پذيري بالا و قدرت تعقل و تجزيه و تحليل پايين، در قبال پيام هاي رسانه، بسيار منفعل عمل مي كنند. بخش عمده اي از برنامه هاي كودكان، در قالب انيميشن است كه توسط شركت هاي بزرگ بين المللي توليد مي شود. امروزه در جامعه ما انيميشن هاي دوبله شده، مقبوليتي عام يافته و والدين تمايل زيادي براي خريد آنها دارند و صدا و سيما نيز به صورت گسترده اي به نمايش اين برنامه ها مي پردازد؛ غافل از اينكه محتواي انيميشن هاي غربي مي تواند روند تربيت فرزندان ما را متحول كند. در مقاله حاضر، برخي پيام ها و آثار منفي گنجانده شده در اين انيميشن ها، مورد بررسي قرار گرفته است.

وی افزود:مقاله  "تلويزيون و تربيت ديني كودكان" را دكتر حكيمه السادات شريف زاده نوشته است و در این مقاله آورده است: تلويزيون، در شكل گيري رفتار كودكان، داراي اهميت بسياري است. اگرچه همه رسانه ها از جمله مطبوعات و راديو، در زمينه تربيت كودكان نقش دارند؛ ولي تأثير تلويزيون به دليل برخوردار بودن از جنبه هاي شنيداري، ديداري و حركتي از بقيه بيشتر است. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه تلويزيون داراي تأثيرات مثبت و منفي بر كودكان است. در اين رسانه مي توان با استفاده از شيوه هاي اعطاي بينش، اسوه سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر و تزيين كلام در جهت تربيت ديني كودكان گام برداشت. در نهايت راهكارهاي عملي در رابطه با كنترل تأثيرات منفي تلويزيون، از قبيلِ نظارت و همراهي والدين برنحوۀ استفاده از تلويزيون ارائه شده است.

جهاني شدن و بحران مادريکه توسط  دكتر حليمه عنايت و مرضيه مرداني نوشته شده عنوان مقاله بعدی بود که نیکداد به آن اشاره کرد و گفت:جهاني شدن به عنوان پديده اي فراگير، حاصل تغيير و تحولاتي است كه تمامي جوامع بشري و نهادهاي آن را با چالش مواجه ساخته است. هيچ بعدي از ابعاد زندگي بشري نيست كه به گونه اي درگير اين فرايند فراگير نبوده و يا مصون از آن باقي مانده باشد. نهاد خانواده و نقش بي بديل مادري نيز از اين قائده مستثنا نيست و تغيير و تحولاتي را تجربه كرده است. اين نوشتار با تاكيد برنظريۀ واترز، در تلاش است تا به تأثير جهاني شدن بر نقش مادري و به بحران كشيدن آن با شيوۀ اسنادي بپردازد. اين مقاله با نگاه نقادانه به روند جهاني شدن در حوزۀ مادري به بررسي سه بعد از ابعاد اين روند(موقعيت ساختاري، بعد فرهنگي و سياسي) و عناصر هر يك و ارتباط آنان بر تغييرات نقش مادري در جهان پرداخته است.

وی در مورد مقاله "رويكرد اسلامي در بهره گيري از رسانه هاي پست مدرن در تربيت ديني" گفت: سياوش و سعيد پورطهماسبي در این نوشتار بهپيامدهاي تأثير رسانه ها بر جهاني شدن پرداخته و آورده اند:در اين پژوهش، تبيين رسالت فناوري و رسانه ها بر تربيت ديني در فرآيند جهاني شدن مورد بررسي قرارگرفته است. پيامدهاي تأثير رسانه ها بر جهاني شدن عبارت است از: كاركرد انسجام بخشي و گسترش روابط ديني و اجتماعي، افزايش مهارت هاي ارتباط ديني، سرعت بخشي به مطالعات ديني و .... .تأثيرات رسانه ها بر تربيت ديني عبارتند از: بسط نفوذ دين، گفتمان ديني، تبليغ دين، ايجاد تجربه ديني، خلق نمادهاي مقدس، ايجاد تحول روحي، اطلاع رساني از اديان ديگر، الگوآفريني ديني، مدرسه مجازي و ... .

نیکداد با ارائه توضیحاتی در مورد مطلب آخر این مجله گفت: این مجله در آخر، مصاحبه ای با حجت الاسلام والمسلمين ميرخندان، ترتیب داده که در آن ارتباط رسانه و تربيت بررسی شده است؛ در اين مصاحبه به مباحثي چون: تعريف رسانه و تربيت به طور جداگانه و ارتباط آن ها با هم، ارزيابي نقش رسانه در تربيت در دنياي معاصر، آسيب هاي رسانه ها، تأثير رسانه در نهادينه کردن ارزش هاي ديني، تأثير رسانه هاي داخلي به ويژه صدا و سيما در ايجاد اين توازن بين جنبه هاي مختلف تربيت، وظايف خانواده ها در مقابل تأثيرات رسانه ها و ... پرداخته شده است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاقمندان جهت دريافت نشريه می توانند با شماره تلفن 02537740355 داخلي 135 يا آدرس پست الکترونیک   Tarbiyate.tablighi@gmail.comتماس بگيرند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

دوره تربیت مدرس کتاب «انسان 250 ساله» برگزار می‌شود.

دوره تربیت مدرس کتاب «انسان 250 ساله» برگزار می‌شود.

کارگروه مکتب امام خمینی (رحمه الله علیه) پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) با همکاری مؤسسه صهبا برگزار می نماید: دوره تربیت مدرس کتاب انسان 250 ساله
عید سعید فطر مبارک باد

عید سعید فطر مبارک باد

پر بازدیدترین ها

No image

سند حدیث معروف "الدهر أنزلنی ثم أنزلنی...

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی مدیر گروه حدیث پژوهشکده در مورد سند حدیث معروف "الدهر أنزلنی ثم أنزلنی..." گفت: این سخن تا قرن دهم در هیچ یک از کتب روائی شیعی وجود ندارد.
دوره تربیت مدرس کتاب «انسان 250 ساله» برگزار می‌شود.

دوره تربیت مدرس کتاب «انسان 250 ساله» برگزار می‌شود.

کارگروه مکتب امام خمینی (رحمه الله علیه) پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) با همکاری مؤسسه صهبا برگزار می نماید: دوره تربیت مدرس کتاب انسان 250 ساله
Powered by TayaCMS