X
کتاب در سایهروشن تبلیغ (گونهشناسی عرصههای جدید در تبلیغ دین) تألیف ابراهیم عباسپور به تازگی از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و روانه بازار نشر شده است.
یادداشت «اثرگذاری نظمهای زمانی بر فرهنگ و سبک زندگی» بهبهانۀ پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیل شدن شنبهها به قلم دکتر علیرضا مومن آرانی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب مغناطیس حسین علیهالسلام اثر عباس عبداللهی تحلیلی است بر بزرگترین اجتماع تاریخی بشر در اربعین براساس دکترین «ولایت» که به تازگی از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالاسلام منتشر شده است.
کتاب درست مثل یک زن حاصل تجربهنگاری فعالیتهای جهادی گروه بانوان فیسبیلالله در بحران کرونا است که به قلم صدیقه حاجیعلیان و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شده است.
🖊 یادداشت | حبیب الله اسداللهی
رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی روز 10 بهمنماه 1391 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به ماه ربیع الأول فرمودند که ماه ربیعالأول، بهار زندگی است.
مراسم رونمایی از دو کتاب جدید انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با عنوان «مغناطیس حسین علیهالسلام» و «از حکمت تا معنویت» با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.
کتاب از حکمت تا معنویت در الگوی مشارکت جمعی پیادهروی اربعین به قلم صدیقه رمضانی تمیجانی همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) منتشر شد.
ما وقتی میگوییم مقاصد، یاد اندیشه توحیدی توسعه یافته علامه طباطبایی در المیزان، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن رهبر معظم انقلاب و فقه ولایی امام خمینی میافتیم. این اندیشه هرچند با نگاهی حکمی، مقصد و مبدا را توحید میبیند اما قائل به مرجعیت قرآن و به بیان ادبیات اهل بیت علیهم السلام «عرض روایات» به ساخت کلان عقلانی قرآن است.
این روزها که صحبت از پاکسازی و تعدیل برخی از اساتید دانشگاهها است، روشنفکران و رفورمیستها در صفحات مجازی خود میگویند؛ حکومت در حال تصفیهای نظیر اول انقلاب برآمده و میخواهد دانشگاه را از استادان مخالف و منتقد پاکسازی کند!
گم شدن یک سگ آپارتمانی و استرس غیرقابل وصفِ اعضای یک فامیل برای پیدا کردن آن، حکایتی بود که چند شب پیش توفیق شد به همراه خانواده در محوطه یک بوستان شاهد جزئیاتش باشیم. در ابتدا، عمق دل نگرانیها و ابراز عواطف، موجبات تعجب بود، اما گفتگوها از جائی قابلیت هضم نداشت که مادر خانواده به بقیه تشر زد که به جای بحثهای خاله زنکی گوشهای بنشینند و ذکر أَمَّنْ يُجیب بگیرند! بعد از چند دقیقه هم یکی از دخترانِ جمع با تاکید بر مجرّب بودن توسل به ابراهیم هادی از همگی خواست به نیت مراجعت حیوانشان برای روح آن شهید ختم صلوات کنند و کردند...
از تحولات حوزههای علمیه بعد از انقلاب اسلامی افزایش کمی طلاب است؛ ولی آمارها از کمبود روحانی در مناطق مختلفی از کشور حکایت دارد. بسیاری از مناطق شهری، روستایی و عشایری به جز ایام موسمی تبلیغی همچون ماه رمضان و دهه اول محرم از حضور تبلیغی روحانیون محروماند. طرحهای سازمانهای متولی امر تبلیغ مانند «طرح هجرت» نیز بهرغم موفقیت نسبی، هنوز نتوانسته این کاستی را رفع کند. یکی از علتهای مهم این ناتوانی، بیرغبتی بسیاری از دانشآموختگان حوزه برای هجرت از قم است که زاییده عوامل مختلفی است.
کاستیهای مهارتی، ضعفهای شخصیتی، مشکلات انگیزشی و بینشی، شرایط فرهنگی و امکانات مناطق، زمینههای مساعد زیستی و معنوی در شهر قم، سیاستهای مراکز اعزام مبلغ و همراهی نکردن همسر و فرزندان از عواملی است که انگیزه هجرت دانش آموختگان حوزه را از قم کاهش میدهد. چارهجویی برای این عاملها به رفع محرومیتهای تبلیغی کشور کمک میکند.
چهبسا هجرت فردی طلاب به معضلات فردی، انگیزشی، آموزشی، اقتصادی و خانوادگی نیز بینجامد؛ اما «هجرت گروهی با محوریت نخبگان علمی، فرهنگی و تبلیغی» گره بخش اعظمی از این مشکلات را خواهد گشود. امروزه دهها مدرسه علمیه، پژوهشگاه، مؤسسه فرهنگی و مانند آن در قم وجود دارد. هر کدام از آنها نیز به تربیت نیرو با بهرهگیری از افراد توانمند برای اهداف خود همت گماردهاند. سؤال این است که اگر همین مجموعهها ـ با هر هدف ارزشمندی که دارند ـ در هر یک از مراکز استانها توزیع شوند آیا از اهداف خود باز میمانند؟ به نظر میرسد این تجمع نامتوازن مراکز جریانساز فرهنگی، علمی و اجتماعی در شهر قم به اختلال در تبلیغ گسترده دین دامن زده است. امروزه در دوران انقلاب اسلامی، همه این سرزمین حریم اهل بیت، علیهمالسلام است؛ بنابراین برای دستیابی به اهداف والای معنوی و علمی باید به جای جای ایران اسلامی نگاهی ویژه داشت.
هجرت گروهی، ضعفهای فردی را جبران میکند و باعث همافزایی توانمندیها، افزایش انگیزهها و خلاقیت و ابتکار میشود. این شیوه از هجرت با محوریت افراد شاخص چنین حسنی را دارد که دانش آموختگان حوزوی از پیشرفت تحصیلی باز نمانند و جلو هجرت دیگر طلاب را هم به سمت قم بگیرد. بهتر از آن، برکات فراوانی برای مردم مناطق دارد. برنامهریزی مناسب با این رویکرد، بخشهای فراوانی از مناطق «شهری، روستایی و عشایری» استانها را از معارف دینی و خدمات اجتماعی برخوردار خواهد کرد. بیفزاییم که برساخت رسانهای از تنبلی و بیهودگی روحانیون در قم با حضور میدانی در مناطق از بین خواهد رفت. این حضور جمعی، بازنمایی درستی از فعالیتهای علمی، تبلیغی و حتی خدمات اجتماعی روحانیون در سطح اذهان جامعه پدید خواهد آورد. این وجه تعاملی پایدار آثار مثبت ارتقای معیشت دانشآموختگان حوزه را نیز در پی میآورد. برآمد دیگر نیز حل مشکل احساس تنهایی و غربت خانوادههای روحانیون است؛ ضمن آنکه ظرفیتهای علمی، فرهنگی و معنوی همسران آنان نیز در ارتقای فرهنگی استانها تأثیر دوچندانی خواهد گذاشت.
باید توجه داشت که این شیوه هجرت به معنای از دست رفتن مرکزیت حوزه علمیه قم نیست. با زمانبندی مناسب، مراکز و گروههای مختلف مدتی از مأموریت خود را در استانها میگذرانند. گروه افزون بر رسالتهای علمی و پژوهشی خود به امور تبلیغی و خدمات اجتماعی در شهرها و روستاها نیز میپردازد.