X
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در این مقاله، به بررسی ابعاد تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی اعیاد شعبانیه پرداختهایم. این اعیاد شامل ولادت امام حسین (علیهالسلام)، حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام)، امام زینالعابدین (علیهالسلام)، امام مهدی (عج) و حضرت علی اکبر (علیهالسلام) است که هر یک دارای پیامها و درسهای ارزشمندی برای زندگی فردی و اجتماعی ما هستند.
یادداشت | حبیب الله اسداللهی
«این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» این جمله امام خمینی (ره) مرا بهمرور و تأمل در رفتارهای مذهبی مردم قم در ماه محرم و صفر واداشته است. این روزها وقتی از خیابانهای اطراف حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) گذر میکنم، دستههای عزاداری متفاوتی مرا به خود جلب میکند. در شب سوم شهادت امام حسین (علیهالسلام) دستهای از زنان بیل به دست را دیدم که به نماد زنان بنیاسد در خاکسپاری بدنهای مطهر شهدای کربلا به سمت حرم فاطمه معصومه (سلامالله علیه) در حال حرکتاند. در این دسته عزاداری و جاهای دیگر، بارها دیدهام افرادی لباس شیر پوشیده و بر تختهای چوبی سوارند و بر سر مردم کاه میریزند. در همین ایام دسته عزاداری بزرگی را دیدم که در حال تشییع دهها تابوت نمایشی هستند و جمعیت بسیاری پشت سر آنها در حال حرکتاند. دسته عزاداری بزرگ دیگری که نمایش قابلتوجهی از علمهای کوچک و بزرگی است که جوانان تلاش میکنند قدرت خود را در بلند کردن آنها به نمایش بگذارند. این روزها هیئتهای عزاداری زیادی را میبینم که در آنها افرادی با لباسهای قرمز و با صورتهای زشت و وحشتناک گریم شده، سعی میکنند زشتی و پلیدی شمر و دار و دستهاش را به نمایش بگذارند. از آنطرف مردان چادر به سر کرده با پوشیه و دختربچههای کوچک با چادرهای خاکی، پاهای برهنه و دستهای بستهای را میبینم که کشانکشان در حال کتک خوردن زیر دستوپای دار و دسته شمر ملعون هستند؛ اما عجیبتر هیئت بزرگی که با دهها شتر آذینشده و نمادی از کاروان اسرای کربلا را میبینم که از خیابانهای دور و نزدیک در حال به سمت حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) هستند و چه راه بندان و ترافیک عجیبی از ماشینها در شهر ایجاد کردهاند.
اما همه تصویر این نیست؛ اینجا قم، شهر مجتهدان، عالمان دین، مراجع تقلید جهان، فیلسوفان، عارفان و محدثان و متکلمان است. این روزها جایجای شهر مملو از بنرها و آگهی نماهای بزرگی است که در حال تبلیغ خطیبان و سخنرانهای تحلیلگر واقعه عاشورا از منظرهای مختلف است. اینجا شهر پژوهشگاهها و اندیشکدههای تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی است که صدها طلبه و دانشگاهی فاضل در حال پویشگری و تعمق در حوادث تاریخی و اجتماعی است.
احساس میکنم اینهمه تفاوت بین رفتار مردم در سبک آیینی عزاداریها و کنشگری عالمان فرهیخته دینی در شهر قم تناسبی ندارد؛ مردم راه خودشان را میروند و عالمان و فرهیختگان مسیر خود. شاید قرار نیست ذرهای از آنچه گفته و پرداخته میشود در سلوک مذهبی مردم جا باز کند.
این روزها هزاران زن و کودک در غزه به شهادت میرسند؛ اما دستههای عزاداری شهر قم، برای نمایش ظلم در کربلا، دسته زنان و دختران دستبسته و در حال کتک خوردن به راه میاندازند!! شمرهای زمان در فلسطین مظلوم، زنان، مردان و کودکان را با فجیعترین وضعیت به شهادت میرسانند؛ اما در شهر عالمان دینی برای نمادسازی هنوز عدهای لباس شمر به تن میکنند!!
در روز شهادت علمدار و رهبر مقاومت «اسماعیل هنیه» هنوز مردم در حال گریه بر مرد شتر سوار با عمامه سبز و پوشیه سفیدی هستند و هیچ عکس بلکه یاد و نامی از علمدار و رهبر مقاومت دیده نمیشود.
آری اینجا شهر قم است. مردم هنوز دوست دارند، شمر مرده 1400 سال پیش را زنده کنند و در خیابانها به آن لعنت کنند؛ اما به شمرهای زمان کاری نداشته باشند.
نمیدانم تقصیر کمتوجهی عالمان دینی در تبیین است یا فاصله روحانیت از مردم در ابعاد مختلف سبک زندگی است؛ اما به نظرم بعید است با این جنس مناسکزدگی خالی از معنا «اسلام در محرم و صفر زنده بماند».