به همت گروه جنبشهای معنوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در آینده دو کتاب سلوک عارفانه و مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب منتشر می شود

به همت گروه جنبشهای معنوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در آینده دو کتاب سلوک عارفانه و مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب منتشر می شود

روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) – محمدحسین کیانی، مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از انتشار کتاب سلوک عارفانه و مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام): مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با ارائه توضیحاتی در مورد کتاب سلوک عارفانه گفت: این کتاب با رویکردی عرفانی – اخلاقی در صدد است مراحل سلوک انسان به سوی خدای متعال را ناظر به کتاب منازل السایرین ساده تر و روشن تر کند.

وی افزود: خدای متعال، آسمان ها، زمین و عوالم گوناگون را برای انسان و او را برای عبودیت و بندگی خویش آفرید؛ عبودیتی که با معرفت پروردگار متعال حاصل می شود؛ لذا دستیابی به معرفت از اهداف عالی خلقت انسان است؛ امّا رسیدن به معرفت پروردگار متعال به آسانی تحقّق نمی یابد بلکه نیازمند طیّ مراحل و منازلی می باشد که توسّط علمای اخلاق و عرفان با ادبیات نسبتاً ثقیلی مطرح شده است که برای ساده و قابل فهم نمودن آن ها برای جوانان تشنه ی حقیقت، لازم و ضروری است.

کیانی ادامه داد: به همین دلیل در این کتاب، ضمن توضیح هریک از مراحل، بیان می شود برای رسیدن به هر یک از این مراحل، راهکارهای علمی و عملی وجود دارد؛ که در صددیم با توجّه به انسان سازی قرآن کریم، تأمّل بر آیات نورانی این کتاب و روایات معصومین – علیهم السّلام – را به عنوان راهکار علمی سلوک الی الله مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که با بررسی آیات و روایات و همچنین آثار بزرگان به نظر می رسد اوّلین گام در سلوک الی الله، تفکّر است؛ به عبارت دیگر تفکّر، روح حاکم در دستیابی به همه ی این مراحل است؛

این مدیر پژوهشی تصریح کرد: امّا با توجّه به تفاوت مراتب و درجات سلوک باید دید تفکّر بر کدامیک از آیات قرآن زمینه ی دستیابی به هریک از این منازل را فراهم می آورد؛ لذا لازمست در کتابی تحت عنوان "مراحل سلوک إلی الله" ضمن پرداختن به این مهم، راهکارهای عملی سلوک الی الله را نیز مورد تفحص قرار دهیم.

وی با اشاره به اهداف اصلی این پژوهش گفت: کاربردی کردن هرچه بیشتر مباحث عرفانی برای همه ی اقشار تحصیلکرده و عرفان ناب اسلامی را در اختیار جویندگان حقیقت نهادن؛ رساندن انسان ها به هدف خلقت خویش که معرفت خدای متعال است و بیان مراحل سلوک الهی انسان که تا حدّ زیادی فرد را از استاد بی نیاز کند، از مهمترین اهداف این پژوهش است.

کیانی دانستن چگونگی طیّ مراحل عرفانی؛ دانستن رابطه ی عرفان و اخلاق را از اهداف فرعی این پژوهش دانست و گفت: از دیگر اهداف فرعی این پژوهش می توان به انس با قرآن و احادیث از طریق تأمل و تفکر بر آیات و روایات، شکوفایی عقل آدمی از طریق اندیشیدن بر معارف قرآنی، زیرا از راه های شکوفایی عقل، تفکّر است، متعالی نمودن روح انسان با اندیشیدن بر آیات معاد و عظمت خلقت و ... اشاره کرد.

وی در مورد کتاب مباحثه تطبیقی بین عرفان اسلامی و عرفانهای کاذب گفت: آنچه مبرهن بوده و البته آمار موجود نيز اثبات كرده اشاره به اين واقعيت است كه جنبش هاي نوپديد معنوي تاكنون در مقابل معنويت و عرفان اسلامي قرار گرفته اند. بدين معنا كه هر چه جنبش ها نوظهور پيش مي روند و در ميان جوانان محبوبيت مي يابند در مقابل، ميل و رغبت به پذيرش و دريافت معنويت و عرفان اسلامي كمتر مي شود. چه بسيار جوانان گرونده ايراني كه در پاسخ به چيستي دين خود، يك مكتب نوظهور را آيين رسمي خود معرفي كرده اند.

این مدیر پژوهشی اضافه کرد: ضرورت ايجاب مي كند كه نسبت به مسئله جنبش هاي نوپديد معنوي و انواع مصاديق وارداتي آن به ايران بازنگري كلي داشته باشيم. بازنگري كلي و دقيقي مبتني بر آموزه هاي عرفان اسلامي به ما اين امكان را مي دهد تا علاوه بر شناخت نقاط مثبت و كليدي در برخي از جنبش هاي نوين و بكارگيري آن در تعاليم عرفاني، نقاط مثبت و طلائي عرفان اسلامي را بهتر شناخته و همچنين براي برخي خلاءهاي موجود چاره اي بينديشيم تا علاوه بر شناخت شیوه های نفوذ و جنبه های جاذبه آنها و به کارگیری روش مناسب آنها در تعالی دینی و عرفان حقیقی به شیوه های نوین برای عرضه و ارائه ظرفیتهای بالای معارف دین و عرفان اسلامی چاره اندیشی شود.

کیانی تصریح کرد: اکنون که انواع فرقه های خارجی به مرزهای فرهنگی ما وارده شده و به موازات معنویت اسلامی در حال تبلیغ و گسترش اند، چگونه می توان اولا، با روند رو به رشد فرقه ها مبارزه کرد؟ و ثانیا، چگونه می توان به روند گسترش معنویت اسلامی سرعت بخشید؟ ولینکه ماهیت این جنبش ها چیست و چرا به طور نسبی موفقند؟چگونه می توان فرهنگ بومی را از آسیب آنها در امان داشت و در مقابل هجمه و گسترش آنها مصونیت ایجاد نمود.

وی با اشاره به اهداف اصلی این پژوهش گفت:      نقد جنبش هاي نوپديد معنوي بر مبناي عرفان اسلامي و پاسخ عرفان اسلامي بر شبهات معرفت شناسانه و وجودشناسانه جنبش هاي نوپديد معنوي از اهداف اصلی این پژوهشند.

مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده خاطر نشان کرد: درك صحيح و بديع شرايط معنوي جامعه ايران و رابطه اش با معنويت و عرفان اسلامي، شناخت راهكارهاي كاربردي تطبيق عرفان اسلامي با مسائل و چارچوب هاي جامعه كنوني و  شناخت نقاط ضعف عرفان اسلامي و بررسي راه حل هاي موجود از اهداف فرعی این پژوهشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

سند حدیث معروف "الدهر أنزلنی ثم أنزلنی...

حجت الاسلام مهدی اسماعیلی مدیر گروه حدیث پژوهشکده در مورد سند حدیث معروف "الدهر أنزلنی ثم أنزلنی..." گفت: این سخن تا قرن دهم در هیچ یک از کتب روائی شیعی وجود ندارد.
Powered by TayaCMS