X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
در این کتاب قدرت نظام سلطه و دشواری مقابله با آن تحلیل میشود و ابتکار حضرت امام برای مقابله با آن مورد بررسی قرار می گیرد.
امام تحولی فراتر از نفی نظام سلطه پدید آورد. این تحول نیازمند یک اندیشه پشتیان است؛ بنابراین پشتیبانی دانشی برای این تحول، امری ضروری است.
انقلاب شکوهمند اسلامی تنها با پشتیبانی یک اندیشه و فکر نیرومند میسر شد. هر چند توقع می رفت دانش های اسلامی از این انقلاب پشتیبانی کرده باشند ولی واقع این است که همان طور که هم اکنون با خط تئوریک مواجه هستیم، دانش های ارزشمند اسلامی خود را به آستانه ی نیازهای سر صحنه ی این انقلاب طوفنده نرسانده است. این درحالی است که انقلاب اسلامی واقعا با انضباط و تسلط بالا مدیریت شد و به پیروزی رسید؛ واضح و مبرهن است که این خلأ، توسط یک کانون فکری پر شده است. حضرت امام
برای شکل گیری این خیزش عظیم، عقلانیت و اندیشه ای نیرومند و متکی به دانش های حوزوی به میدان آورد. این اندیشه، به نیاز های نوبه نوی نهضت پاسخ می داد و مرتیبا بسط های متناسب با اقتضائات زمان می یافت.
برشی از کتاب:
این انقلاب، نیز به یک پایگه معرفتی و کانون فکری نیازمند است. این پایگاه، اسلام به قرائت اهل بیت علیه السلام است ولی با توجه به تنوع برداشت های شیعی، از میان مکاتب و مشارب فکری مختلف شیعی، قرائت امام(ره)، گزینه مناسبی برای این منظور بهنظر می رسد.
در نسبت انقلاب و اندیشه امام، چند دیدگاه وجود دارد: برخی آن را برای اصل انقلاب و خیزش مردمی مناسب می بینند ولی برای تمدن سازی نارسا می دانند، برخی آن را در زمان حیات امام مناسب می بینند ولی قائل به زمان مند و نارسا بودن آن برای پس از ایشان هستند، برخی آن را دیدگاه پایه ی انقلاب اسلامی می بینند ولی اکنون ما را محتاج تفاصیلی می بینند که بیشتر باید از نخبگان انقلابی توقع آن را داشت و برخی آن را منبع و پارادایم دائمی انقلاب می بینند و در زمان حال نیز رجوع به آن اندیشه را الهام بخش و راه گشا می دانند و این رویکرد را مخالف تشویق به آزاد اندیشی و فکر فعال می بینند.
این نوشتار به قلم حجت الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی در 55 صفحه در پی تقریری فاخر از این اندیشه و جریان شناسی مواجهه با این اندیشه ی حیات بخش و پاسخگو، میباشد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.